För att kunna leda andra måste du först lära dig att leda dig själv. Det var bland det första jag fick lära mig på Service Management-utbildningen och är en mening som etsat sig fast i mitt bakhuvud. Jag läser sista året på Service Management, som är en ledarskapsutbildning, men att leda mig själv är fortfarande en utmaning som kräver väldigt mycket jobb.
Ibland är det svårt att få ihop vardagen. Det handlar om en ständig kamp om vad som ska prioriteras: heltidsstudierna, fristående kursen, egna företaget, extrajobben eller det sociala livet? Vissa perioder kräver större fokus på en sak vilket innebär att annat får ligga åt sidan ett tag. Denna prioritering är inte alltid enkel och det gäller att ha en del verktyg som gör att det blir hanterbart.
Jag läser just nu en fristående kurs vid sidan av programmet som heter Lärande ledarskap som är oerhört givande. Vi har workshops varje vecka där vi bl.a. arbetar med vårt personliga ledarskap och lär oss hur vi, precis som jag nämnde inledningsvis, leder oss själva. Sättet som vi lär oss på utgår från metoden Supplemental Instruction (SI) vilket innebär att vi lär oss främst genom att utbyta idéer och diskutera med varandra. Ingen workshop är den andra lik: vi arbetar med individuell målsättning, coaching, hur vi hanterar våra känslor, kreativitet, Revenue Management och mycket mer. Jag har fått så mycket ovärderlig kunskap på kursen som jag är övertygad om kommer hjälpa mig i framtiden!
Coachande handlar om att lämna ansvaret till den andra, det handlar om att hjälpa den andra att hjälpa sig själv. Vi fungerar som SI-mentorer för studenter som nyligen börjat sin utbildning vilket gör att vi får träna på vår egen roll som ledare. Då arrangerar vi möten med studenter där vi på ett coachande sätt hjälper dem framåt i sin utbildning. Det kan handla om allt från studieteknik till någon specifik fråga om någon teori. Vi hjälper studenterna att klara sina studier mer effektivt.
Det finns flera studier som visar att detta får positiva effekter på studenternas studieresultat och det märks att vi faktiskt kan hjälpa till. Vi sitter alla på så mycket kunskap och när vi diskuterar med varandra i grupp kan vi lösa fler problem än vad vi tror. Framöver i kursen kommer vi även få testa vår ledarskapsroll i en annan rolig situation, vilket jag kommer prata om mer om längre fram. Stay tuned!
Detta är så otroligt roligt och inspirerande. Rebecca skrev om vikten av att hitta motivation och denna kurs är helt klart ett sätt för mig att inhämta lite motivation. Jag har redan utvecklats en hel del och det ska bli så spännande att se hur långt jag kommit när kursen är slut!
Inte bara plugg | Service Management Blogg
[…] Service Management Blogg Morgondagens ledare bloggar om studentlivet ← Supplemental Instruction […]