Student i köket #2 Höst-edition

Hej!

Jag har tidigare gjort ett inlägg som hette student i köket och finns att hitta HÄR. Jag tänkte nu göra en uppföljning med ett lite höstigt tema. På hösten älskar jag att äta soppor och man kan ofta komma undan ganska billigt. I dag bjussar jag på recept på två av mina favoriter. Först ut är linssoppan!

Du behöver:

Olivolja, 2st gullökar, 2msk paprikapulver, 9dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, 2 dl okokta röda linser, 2st vitlöksklyftor, en burk krossade tomater och lite cayennepeppar.

Gör så här:

Hacka lök och bryn i olivolja tillsammans med paprikapulvret. Tillsätt sedan vattnet, buljong, linser, salt och pressa i vitlök. Låt koka 15min på svag värme. Efter det häll i de krossade tomaterna och cayennepeppar efter eget tycke och smak.

Detta blir ca 4 portioner och är något jag gärna gör mycket av för att frysa in och ta fram någon dag då energin till att laga mat inte finns.

Näst på tur är grönkålssoppa. Under hösten kan man ibland fynda färsk grönkål till bra pris, för min del fanns det ingen färsk så det fick bli fryst, det fungerar lika bra! Det som är lurigt med grönkålssoppa är att det inte får värmas upp igen när den väl kallnat, alltså blir det inga matlådor. Tyvärr! Jag gjorde därför efter ett recept där det skulle bli exakt två portioner och tyckte att det blev precis rätt mängd.

Du behöver:

300gram grönkål, en halv gul lök, olivolja, 1msk vetemjöl, 5dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, salt, 1krm vitpeppar, 1,5dl matlagningsgrädde och ägg som tillbehör om man vill.

Gör så här:

Hacka löken och fräs den i olivoljan. Tillsätt grönkål och där efter mjöl och rör ut så att det inte är några klumpar av mjölet. Häll på vatten och buljong. Koka i 20min under lock. Tillsätt där efter grädden och låt koka upp. Smaka av med salt och vitpeppar. Mixa sedan soppan med en stavmixer och servera sedan med ägghalvor.

Detta blir alltså 2st stora portioner och är man mycket hungrig kan man ha extra ägg eller knäckebröd till.

Hoppas ni blev lite inspirerade och har ni tipps på snabb, god och studentvänlig mat får ni gärna tipsa mig! Denna och nästa vecka har jag hand om Service Management’s instagram (namnet är servicemanagement) kika gärna in där också. Ha det så bra så länge!

Julia