Varför du ska söka till Service Management

I detta inlägg har jag valt att inrikta mig till er som i nuläget håller på att bestämma vilken utbildning du ska söka till hösten. Jag tänker här ge min syn på utbildningen  Service Management på Campus Helsingborg, och även förklara vad inriktningen Retail handlar om.

Varför Service Management?
Innan jag påbörjade utbildningen hade jag aldrig reflekterat över hur majoriteten av alla yrken i samhället baserar på någon slags serviceverksamhet. Allt ifrån att handla i butik, ringa kundtjänst, boka en resa eller gå på träningspass på gymmet handlar i stort sätt om att få dig som kund att bli nöjd och därmed återkomma igen. Därför är en utbildning som fokuserar på service väldigt relevant. Utbildningen har ett stort fokus på kundens perspektiv och hur service behöver förbättras bland företag för att överleva på den konkurrerande marknaden. Det som är bra med utbildningen är att istället för att inrikta sig inom ett område under alla tre åren får du ett bredare perspektiv inom ämnen som service, ekonomi, ledarskap och kommunikation. Det innebär att du aldrig tröttnar på att plugga en sak utan får en helhet i hur organisationer fungerar. Ett plus i kanten är även att du har möjlighet att ha en utbytestermin utomlands, något som jag tyckte var väldigt viktigt då jag ville ha ytterligare ett internationellt perspektiv under min utbildning.

Varför Retail?
När du söker in till Service Management utbildningen väljer du även att ha en inriktning som ger dig en fördjupning inom ett ämne. En kurs per år läser du inriktningskursen med din klass och de övriga kurserna med alla inriktningar. Retail handlar om hur detaljhandeln fungerar och vi har lärt oss bland annat hur placering av produkter fungerar i butik, hur de fem sinnena påverkar vårt sätt att konsumera, hur butiker behöver finnas på en lämplig plats etc. Vi har fått komma på egna affärskoncept och det har gett en inblick i hur många saker man måste tänka på vid öppnandet av butik. Jag valde inriktningen själv på grund av min nyfikenhet till varför butiker är uppbyggda på ett visst sätt och hur det ”lurar” konsumenter till att handla mer än vad de egentligen behöver. Jag har fått en ökad förståelse till hur det rent psykologiskt fungerar när vi som kunder handlar i butik men till stor del företagens perspektiv till att påverka detta. Vi har haft flertalet gästföreläsare som har gett sina inblickar i detaljhandeln och det är alltid lika roligt att få lyssna på dessa. Så om du gillar detaljhandel och vill veta mer om denna utvecklande bransch ska du definitivt välja denna inriktning.

Varför Campus Helsingborg?
Det du bör ha i åtanke när du söker utbildningen är att den befinner sig i Helsingborg och inte i Lund som många verkar tro från början. Helsingborg är en väldigt vacker stad som har sina små smultronställen här och var. Skolan i sig är liten men det många trycker på då är att det ger en större gemenskap bland Helsingborgsstudenterna. Vi har olika studentföreningar som anordnar mängder med olika event varje vecka, och har du tid rekommenderar jag dig att vara aktiv i någon av dem då det kan vara riktigt roligt och man får träffa massa människor. Skulle du ändå vilja testa på studentlivet i Lund är det ingen omöjlighet då det tar ca 30 min med tåg att pendla mellan städerna. Det är många som väljer att pendla men jag tycker inte du ska utesluta Helsingborg då det har mycket att erbjuda som stad.

Detta var några av mina tankar kring utbildningen. Jag vill även passa på att tipsa om att nu på torsdag den 19 mars är det öppet hus på Campus Helsingborg där du kan träffa studievägledare och studenter som kan inspirera ännu mer till att söka Service Management. Mer information hittar du här:

Har du frågor får du jättegärna höra av dig till mig med dessa så ska jag försöka besvara dessa. Maila i så fall sma12ca1@student.lu.se.

15 mars, 2015

öppet hus Studier