Vad är logistik?

Jag har tidigare under hösten berättat om gymnasiedagarna i Lund. Vi var ett gäng studenter som presenterade de olika programmen som finns inom service management på Campus Helsingborg. Själv representerade jag såklart logistikprogrammet, men pratade även lite kring Helsingborg som studentstad och vad man kan göra mer än bara studera. Till åhörarna ställde jag även frågan: vad är logistik? Tänkte jag kunde fått EN handuppräckning i alla fall. Men icke! Så till alla er som så nyfiket klickat er in på denna logistikdel av bloggen kommer här och nu en kort redogörelse för vad logistik är.

Från nationalencyklopedin: ordet logistik kommer från grekiskans, logistikē – räknekonst, och tar sitt ursprung i den militära triaden “strategi, taktik och logistik”. Militära operationer kräver mycket logistik i förflyttning av trupper, vård, kommunikation med mera.

Från Wikipedia: ”Logistik är kunskapen om att leda och kontrollera materialflöden samt till dessa kopplade resurs-, informations- och monetära flöden. Det handlar om att uppnå högsta möjliga effektivitet genom bra service och låga kostnader, för att därigenom tillfredsställa olika parter i en flödeskedja.”

Logistik handlar alltså om att transportera produkter, tjänster, människor, information etc. från punkt A till punkt B. I denna förflyttning är det väldigt många parter som ska sammankopplas och samarbeta för att transporten ska bli så smidig eller effektiv som möjligt. Ett exempel: för att Eva ska kunna köpa bananer (till godtagbart pris) i sin svenska närbutik krävs en effektiv försörjningskedja. Låt oss säga att bananerna odlas i Colombia och ska med olika transportsätt transporteras till Evas närbutik. Bananerna måste skördas när de är omogna, för att under transporten mogna lagom till Eva inköp. Först ska bananerna förpackas i Colombia, därefter transporteras med lastbil till hamnen där de skickas med fraktfartyg som lägger an i Hamburg. I Hamburg lastas det om på ett mindre fartyg som dockar i Helsingborg. Från hamnen i Helsingborg körs det med lastbil till ett fruktlager där bananerna omlastas och distribueras ut till Evas butik.

Så låt oss bevaka denna kedja av aktiviteter som leder till att Eva kan köpa sina bananer. Alla inblandade i försörjningskedjan vill ha betalt och i slutändan är det Eva (och alla andra konsumenter) som ska betala för det. Flödet i kedjan måste vara tidseffektivt då bananerna mognar med tiden (även om de transporteras i kylcontainrar). Samtliga omlastningar måste vara planerade och nästa transport måste påbörjas kort efter ankomst då det hela tiden kostar pengar att till exempel lagra en container i en hamn. Utöver priset på bananen finns det andra faktorer som påverkar hur mycket Eva vill betala. Hon vill kanske ha en KRAV-märkt banan, eller ekologiska bananer, eller rättvisemärkta. Dessa olika typer av bananer har olika aktiviteter i sin försörjningskedja. Fler aktiviteter, mer tidskrävande odling, mer miljövänliga transportsätt, bättre arbetsvillkor för anställda som på något sätt bidrar till kedjan etc. ökar också priset för slutkonsumenten Eva.

Observera att detta exempel bara gäller bananer, från Colombia, till Hamburg, till Helsingborg, till Evas närbutik. Som ni märker är logistikbranschen enorm och det finns väldigt många olika typer av logistik man kan arbeta med. Logistiken finns överallt men man märker den främst när den inte fungerar.

Har du frågor? Tveka inte att höra av dig: maattiasholmstrom@gmail.com

 

 

Om Mattias Holmström

Har du frågor om logistikprogrammet, studentliv eller om Campus i allmänhet? Släng iväg ett mejl! Mejl: maattiasholmstrom@gmail.com Twitter: @MattiasHolmstrm
Det här inlägget postades i Logistics. Bokmärk permalänken.

KOMMENTARER

  1. Pingback: Ett riktigt flaggskepp! | Service Management Blogg

  2. Pingback: Frågor&Svar | Service Management Blogg

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt