Igår hölls det en gästföreläsning för dem som läser tredje året på Service Management som även vår klass blev inbjudna att gå på om vi ville. Det var en tjej som arbetar med Customer Relations på IKEA med särskild inriktning på Diversity (mångfald). Hon är en av finalisterna som är nominerade för priset ”Malmö Stads näringslivspris inom mångfald”.
Självklart passade jag på att gå och lyssna på den då det alltid är intressant att höra på någon som arbetar praktiskt med det som jag ägnar mina dagar åt ur ett mestadels teoretiskt perspektiv. Eftersom att vi är den första kullen på Equality and Diversity Management har vi inte någon att jämföra oss med i arbetslivet som är examinerade från vår inriktning, utan vi kommer vara de första. Detta kan kännas både positivt och negativt såklart, men jag väljer att se det positivt då vi på ett sätt kan ”välja” vår egen framtid. Vi är ju pionjärer!
Hur som helst var föreläsningen både givande och inspirerande. Hon berättade om det aktiva arbetet hon gör för att främja mångfalden på sin avdelning på IKEA, särskilt inom rekrytering men även när det kommer till kundrelationer, bemötande och servicemetoder. Vi fick även möjlighet att prata med henne efter föreläsningen och ställa frågor som: Vad är din största utmaning med att implementera mångfald i företaget? Bemöts du ofta av kritik och motstånd från medarbetare eller chefer?
Vad har ni själva för funderingar kring mångfald?
Service Management
Tack Rebecca, för ditt inlägg. Blev nyfiken på vad Fanny svarade ang. största utmaning med att implementera mångfald i företaget?
Fortsättning följer….?
Nu ska jag länka detta inlägg på varje mångfaldsforum inom räckhåll 🙂 Glad Lucia!