Tips till dig som ska börja på högskola/universitet

Hej i regnet! Varning för ett långt blogginlägg…

Det är nu augusti och det har varit den finaste sommaren någonsin och jag har sommarjobbat 07.00-16.00 varje vardag från det att skolan slutade i juni. Låter lite deppigt kanske men det gör att man får ta tillvara på de lediga stunderna och uppskatta de extra mycket. Jag har, vilket jag tidigare nämnt, sommarjobbat på Ohlssons AB vilket är ett logistikföretag. Ohlssons är ett företag som bland annat hyr ut containrar, fraktar avfall och tillhandahåller tjänster inom slamsugning osv. Jag har arbetat administrativt på avdelningen industri och handel där vi tar emot bokningar av containrar från 5 – 40 kbm för både privatpersoner och stora byggarbetsplatser. Jag har varit sommarvikarie i frontoffice och bland annat arbetat med att ta emot bokningar för utsättningar, tömningar och hemtagningar av containrar. Det har absolut varit en väldigt lärorik sommar, jag har lärt mig mycket om de olika typerna av bilar, allt från liftdumper till frontlastare till lastväxlare. Dessutom har jag även fått erfarenhet av att faktiskt vara på plats på ett företag som arbetar dagligen med logistik. Jag hade dock önskat att jag fick ta del av planerandet av körningarna lite mer men sådant är givetvis svårt att lösa under semestertider. Kontoret ligger på Mineralgatan, där även Postnord och Freja har terminaler. Det byggs mycket i området, bland annat bygger Nowaste Logistics en ny lokal ett stenkast från Ohlssons och jag tror att detta området kan bli det ”nya Långeberga”.

Trots att jag arbetat måndag till fredag har jag hunnit njuta av vädret och av Skåne. Jag måste ändå som Göteborgare erkänna att Skåne är ett helt magiskt ställe. Jag har med vänner och familj gjort dagsutflykter till Danmark, Skanör/Falsterbo, Trelleborg och Ystad. Vem behöver åka utomlands när Sverige levererar turkost vatten?

Snart är det dags för skolan att dra igång igen. Är du en av de som ska återvända till skolan eller börja ny utbildning? Jag har listat några tips till dig som ska börja studera på högskola eller universitet till hösten!

1. Motivation. Är du laddad inför skolstart? Är du intresserad av ämnet? Är du nyfiken, ivrig och pirrig? Bra. Annars är det nämligen ingen idé (sorry to say…). Universitetet är inte på samma nivå som gymnasiet, här krävs det lilla extra. Det har tagit mig ett år att komma in i det, tappa inte hoppet för att det går trögt till en början och du får göra några omtentor. Du kan klara det, om du vill! Jag har gråtit och jag har skrikigt men nu börjar snart år två och jag har ingenting efter mig från år ett, vilket är en vinst för mig.
  2. Hur pluggar du? Lär du dig genom att arbeta i grupp och diskutera eller är du som jag att du vill ha lugn och ro, sitta ensam med en kopp kaffe? Hitta ditt sätt, vi är alla olika och jag antar att jag kan uppfattas som tråkig i och med att jag sällan vill studera ihop med andra – men det är så jag lär mig. Testa dig fram, lär du dig genom att se? Då kanske svaret är att rita/måla till föreläsningarna. Lär du dig genom att lyssna, sök på Youtube efter ämnet du läser, där finns en hel guldgruva att ta del av. Be om hjälp eller tips från de andra i klassen eller fråga en studievägledare på skolan.
  3. Ekonomin. Det finns många studentrabatter att snoka fram, innan du handlar online – googla! Många mataffärer har också studenterbjudanden osv, ta del av det. Ett instagramkonto jag följer för tips på bra och billig mat är portionenundertian. Köp begagnad studentlitteratur! För oss som studerar på campus finns en bra Facebook-sida, ni hittar den HÄR. Hittar du inte studentlitteraturen begagnat finns det studentrabbat hos bland annat adlibris. Köper du ny studentlitteratur spara alla kvitton. Du kan nämligen signa upp hos unionen för ca 100kr och få tillbaka pengar för din kurslitteratur när utbildningen är avslutad.
  4. Uppmuntra dig själv. Som student är man ju aldrig ledig, eller? Du är din egen chef, likt en egenföretagare, och bestämmer själv över din tid. Du måste få lov att vara ledig. Du kan omöjligt plugga 8h per dag 14 dagar i rad innan en tenta. Du måste få lov att ha roligt också. Planera din tid och planera in roliga saker att se fram emot, pluggandet går så mycket enklare då. Detta gör också att du håller dig studiemotiverad, är livet inte kul tappar man motivationen till allt. Man måste vara tillåtande mot sig själv.
  5. Extrajobb. Det kan vara skönt att ha något vid sidan av för studielånet gör inte livet glassigt precis. Jag valde att inte ha något extraarbete till en början, bara för att ordentligt komma in i pluggandet. Efter lite mer än ett halvår på universitetet skaffade jag mig ett extraarbete i receptionen på Rådhuset. Jag hittade jobbet via DENNA sidan på Facebook. Det är en tjänst där de vet att jag är student och jag får inte lov att arbeta mer än 25%, vilket jag känner är en trygghet. Jag kan tacka nej till arbetspass utan att känna att jag sviker eller riskerar att förlora arbetet. Skaffa ett jobb där de är medvetna om att du är student och i perioder behöver ägna dig helt åt dina studier.

Jag hoppas att dessa tips varit till hjälp för någon av er, har ni frågor är det inga konstigheter att ställa de bland kommentarerna eller skicka ett mail till mig.

Julia