Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Tips för grupparbete

Hej! 

På en universitetsutbildning finns det en del grupparbeten som förekommer och därav kan det vara bra att ta del av några tips. Här är några: 

-Kommunicera: Det som jag har märkt är det allra viktigaste i ett grupparbete är helt klart kommunikationen. Det är superviktigt att det finns en ärlig kommunikation mellan alla i gruppen. Framför tydligt vad ni förväntar av varandra och lägg upp en plan för allting. 

-Var med i en grupp du inte känner: Det är många som fastnar i ”kompisgänget”, vilket är förståeligt. Men det är faktiskt så utvecklande att delta i en grupp med människor du knappast känner. Genom detta sättet lär du dig arbeta med folk du inte känner, vilket förekommer i arbetslivet. 

-Ta inget personligt: Grupparbeten kan vara stressiga ibland då många viljor ska samsas. Ibland kan man bli frustrerad och det är lätt hänt att problem förekommer. Tänk att det oftast är inget personligt utan handlar mestadels att alla har inte samma infallsvinkel som en själv. Därav precis som jag nämnde tidigare är kommunikationen den allra viktigaste för att du ska ha ett bra grupparbete. 

/Medina

10 februari, 2022

Inlägget postades i

Ambassadörsuppdrag