Tiden går fort när man har roligt!

…Och hoppla så hann det gå en hel månad innan jag tittade in här! Ibland är det lustigt hur tiden bara flyger förbi…

Som jag tidigare nämnt är vi som läser andra året på EDM just nu mitt i Organisation och Ledarskapskursen. Vi har hunnit med en tenta och två seminarium och har denna veckan börjat med vår B-uppsats som avslutar kursen.

Som jag också har nämnt var min förhoppning att denna kursen skulle ”knyta ihop säcken”. Vi har tidigare läst en hel del genusvetenskapliga teorier som har varit otroligt intressanta och inspirerande och som verkligen gett ökad kunskap och intresse inom området. Men det var ungefär efter juridikkursen som många av oss började känna att vi behövde få mer anknytning till näringslivet – hur kan vi använda dessa teorier och kunskaper inom en organisation? Hur kan vi hjälpa företag att jobba med dessa viktiga och högaktuella frågor?

Det är nu det börjat klarna.

Bettina från konsultföretaget EQO

I början av kursen hade vi ett antal gästföreläsare från olika företag som jobbar aktivt med bland annat mångfaldsfrågor i organisationen, både internt och externt.
Dels hade vi två personer från Samhall som berättade om att de driver Hotell Sparta i Lund där de erbjuder anställning till personer med någon form av funktionshinder. Snacka om att ligga i framkant!

Såhär skrev hon om oss efteråt 🙂

Vi hade även besök av Bettina Rother som tillsammans med Hanna Glans driver konsultföretaget EQO – Equal Opportunities. De arbetar med jämställdhets- och mångfaldsutveckling inom såväl privata som offentliga verksamheter och är två väldigt drivna och kunniga tjejer!
Att höra Bettina berätta om arbetet och hur eftertraktade de lyckats göra sig på marknaden gjorde mig väldigt inspirerad.

Om det är någonting som är fantastiskt med att plugga på Campus Helsingborg så är det alla möjligheter och chanser man får till kontakter med näringslivet. Jag tycker att man lär sig så oerhört mycket mer om man kan varva teori med praktik.

På tal om praktik ska jag se till att skicka ut lite ansökningar inför hösten 🙂

21 februari, 2013

Bilder Föreläsningar Intressant