Studentlivet i Lund och Helsingborg

Hejsan!

Hoppas allt är fantastiskt med er! Nu är det bara dagar kvar tills antagning.se stänger och jag tänkte passa på att berätta lite om studentlivet i Lund och Helsingborg.

Just nu befinner jag mig alltså inte i Helsingborg/Lund utan i Kalifornien. Studentlivet här är fantastisk men det har också fått mig att inse hur unikt studentlivet är hemma. Jag bor i Lund och pendlar till Helsingborg när jag har lektioner där, vilket passar mig väldigt bra för då får jag det bästa av båda delar. Studentlivet i Lund är helt otroligt. Det är alltid något kul som händer, allt från baler till bokcirklar. Jag bor och är aktiv på Lunds nation och rekommenderar verkligen alla att vara nationsaktiv eller på något sätt aktiva inom en studentorganisation. Det är så himla kul och man träffar vänner för livet. Ibland när jag tänker på alla upplevelser och nya bekantskaper jag har fått under min studietid så tycker jag att bara det är värt 3 års studier. Studentlivet i Helsingborg är även det helt fantastiskt. Nollningen var så välorganiserad och jag hade så himla kul. Det finns studentorganisationer och studentklubbar. När jag har pratat med mina kompisar som bor i Helsingborg så verkar det som att dom har väldigt kul tillsammans och lite som att alla känner alla. Sen är Helsingborg en superfin stad så jag älskar att bara strosa runt och sitta på mysiga kaféer. Campus är dessutom superfräscht och kanonfint.

Det jag tycker om mest med studentlivet i Sverige är hur inkluderande det är, alla studenter är välkomna på nationer och studentklubbar. Man träffar lätt nya vänner och det finns så mycket att engagera sig i.

Med detta sagt, om ni vill åt det perfekta studentlivet så är Lund och Helsingborg optimalt.

((Och en sista grej! Ibland glömmer man hur nära Helsingör och Köpenhamn är. Det är perfekt att åka till grannlandet på en mysig dagsutflykt, något som jag värderar högt.))

Jag på bal. KUL!

// Linnea