Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Så ”lurar” hotellbokningssajten booking.com dig!

I våras skrev jag ett inlägg om priserna på olika hotellbokningssajter. I inlägget konstaterade jag att det ibland är billigare att boka sin hotellnatt direkt via hotellets egen hemsida istället för att boka via en bokningssajt som booking.com och hotels.com. Nu har nästa ”skandal” publicerats.

Dagens Nyheter skrev den tionde november i en artikel att hotellbokningssajten booking.com lurar sina kunder. Som de flesta antagligen vet kan du som kund söka hotell efter pris, läge, kvalitet och omdöme från gäster som har bott på hotellet. Booking.com har även ett annat sätt att ranka hotellen på sidan, nämligen genom att ge ”tummen upp” för de hotell som sajten rekommenderar. Frid och fröjd än så länge men nu skriver Dagens Nyheter att hotellen kan betala för att få  en ”tummen upp” stämpel. Så ju mer de betalar desto bättre ranking får de. Dagens Nyheter har tagit upp ett exempel.

 ”. . . Ett av de ”prioriterade” hotellen i Stockholm, med ett betyg
under sju, hamnar på plats 30 av 139 tillgängliga hotell vid en första
sökning. Går man i stället på besökarnas betygssnitt landar hotellet i
botten, på plats 129 av 139.” (Dn.se)

Jag inte förvånad över detta men känner mig lurad som konsument. Hur skall vi som konsumenter kunna lita på företag då vi nästan dagligen kan läsa om något avslöjande som gjorts. Mitt tips är om du bokar hotell så ska du alltid läsa vad andra kunder säger om hotellet och inte gå efter bokningssajtens rekommendationer. Då jag bokar hotell brukar jag gå in på tripadvisor.com och läsa vad kunder har sagt om hotellet för att få en bättre bild.

Vad tycker du om detta? Känner du dig lurad?

20 november, 2013

En kommentar

  1. Leif Stålblom

    Vi blev lurade sv booking.com
    Vi beställde 2 rum på hotell Tivoli i Köpenhmn
    Den 29 augusti tom den 31 augusti
    Bekräfftelsen stod det den 29 jul tii den 31 juli
    Vi ringde och förklarade att dom hade gjort fel
    Dom ändrade till den 29 augusti till 31 augusti
    Kostnad 600 dkr plus 1000 dkr pga av månad
    Samt tog bort frukost 2 dgr för två personer
    340 dkr
    När vi ringde och påpekade att frukosten togs bort
    Så ändrade de kostnaden med ytterligare
    Så ändrade summan tii 1035 dkr
    Vi fick inte avbeställa resan

Kommentarsfältet är stängt.