Platsutveckling & lite historia om Råå

Just nu är jag helt såld på kursen som vi läser just nu, nämligen platsutveckling! Kursen innehåller roliga moment så som stadsvandring och muntlig redovisning!

I onsdags var hela klassen ute på stadsvandring i 4 timmar! Vi hade vädergudarna med oss, bästa vädret på hela veckan!Vi gick och gick och fick se väldigt mycket av Helsingborgstad, som är en väldigt, väldigt fin stad! Vandringen gick i alla fall ut på att se på stadsstrukturen. Vi kollade på gatunär, landmärken, hus från olika årtionden och varför husen ligger och är byggda som dem är. Det är mycket intressant och jag har allt blivit lite skadad. Varje dag som jag cyklar till Campus är jag nu helt inne i att analysera alla hus och byggnader på vägen dit.

I går var jag och mina två grupphomies-Linda och Jonna (och Jonnas hund Ben) på Råå och studerade och hämtade in information till vår analys av platsen inför vår muntliga redovisning! RÅÅ är underbart vackert. Där finns en liten mysig hamn för fritidbåtar, små krokiga, trånga gator med små gulliga hus. En plats där jag absolut kan tänka mig att bosätta mig i framtiden!

Lite historia om Råå:

Råå var Sveriges största fiskeläge och klassas som fornminne. 1583 fanns där 23 fiskebodar och platsen användes till säsongsfiske. 100 år senare fanns där 12 strandfiskar hus tills 1788, då ryssarna satte eld på båtar och hus och 32 av husen brann ner och gjorde 130 personer hemlösa. År 1800 mättes det upp gårdstomtar och odlingsbar mark fördelades. Gatorna på Råå är i princip de samma idag som på 1800-talet, vilket ger stan den speciella charmen. Råå hade sin blomstringstid under 1900-talet och är idag en status ort att bo på!

09 april, 2010

Studier

En kommentar

1. Calle Bergendorff

”Råå var Sveriges största fiskeläge och klassas som fornminne”

Hej, kul att Råå omnämns lite mer, men jag undrar vad som klassas som fornminne?

Carl Bergendorff
    Rååvägen 88a