Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Med Service Management-glasögonen på

Imorgon är det alla hjärtans dag; dagen då vi ger lite extra kärlek och omtanke till våra nära och kära. Tusentals vackra rosor och andra gåvor delas ut, restaurangerna är fullbokade och romantiken flödar.

tattyteddybemyvalentinesDe flesta butiker har den senaste veckan gett oss tips på olika presenter vi kan ge bort och jag kan känna att det blivit en relativt kommersiell dag. Jag ska inte ljuga för er, jag älskar att få en bukett fina rosor och jag tackar absolut inte nej till en söt liten hjärtformad ask med chokladpraliner. Men ska jag se på denna kärleksfulla dag utifrån mina Service Management-glasögon så kan jag inte låta bli att ställa mig lite kritisk. För enligt min uppfattning har denna dag allt mer kommit att handla om presenter istället för vad den egentligen handlar om – nämligen kärlek.

Service Management handlar bland annat om att förstå kundens upplevda värde i samband med konsumtion. Det är viktigt att ha vetskap om hur tjänsten kan anpassas och skräddarsys utifrån den enskilde individens behov för att kunna skapa en långsiktig relation. Om vi ska se alla hjärtans dag ur ett Service Management-perspektiv är det inte själva presenten i sig som skapar värdet för mottagaren. För att kunna ge en total upplevd kvalitet är det viktigt att vara lyhörd mot sin respektive och visa lite extra omtanke. Det handlar om det där ”lilla extra”: visa att du förstått din partners behov och berätta hur mycket denne betyder för dig.

Glad alla hjärtansAtt se på ett förhållande ur ett Service Management-perspektiv kan kanske verka lite långsökt, men jag tror det kan ge oss alla en viktig insikt. Känn dig inte tvingad att köpa en storslagen present eller lyckas boka bord på den bästa restaurangen. Jag är övertygad om att det betyder så mycket mer om du stannar upp i den stressiga vardagen och förklarar för dina nära och kära hur mycket de faktiskt betyder för dig. Visa att du förstått och lyssnat på din flickväns/pojkväns behov och att du förstår vad som gör denne lycklig. Ge inte bara bort en present, det är det du gör utöver presenten som skapar värde!

En kommentar

  1. Anna Lindén

    Så himla fint skrivet Emelie! Och jag håller med dig. En cyberkram på alla hjärtans 🙂

Kommentarsfältet är stängt.