Hur pluggar jag till en tenta?

Hej bloggen!

Idag är det onsdag och jag sitter i ett snötäckt Helsingborg och läser inför en hemtenta vi har nästa torsdag. Den ska skrivas i par och vi har ungefär två dagar på oss att slutföra den. Detta är den sista uppgiften vi har innan vi påbörjar den nya kursen.

Efter snart tre år på universitetet känner jag att jag utvecklat min studieteknik och samlat på mig en del tips. Ofta ser kurserna ut så att du har en period med föreläsningar och någon mindre uppgift, för att sedan avsluta med ett större prov av något slag. Här är några tips på hur du bäst pluggar till en tenta eller hemtenta.

Planera, planera, planera.
Det kanske låter jättetråkigt, men i grunden hänger allt på hur väl förberedd du är och hur väl du strukturerat upp ditt studerande. Det är i princip omöjligt att trycka in all information i huvudet kvällen innan en tenta (tro mig, jag har försökt) och lyckas bra dagen efter. Målet med en tenta är ju inte att stressa studenterna, utan att faktiskt lära dem något.

• Få översikt på vad det är du behöver läsa och lära dig veckan som kommer. Det som fungerar bäst för mig är att på söndagen eller måndagen skriva ner veckans föreläsningar och vad som behöver läsas i en kalender. I en kalender kan man ju också hålla koll på andra saker, som jobb, träning och andra fritidsaktiviteter.

Gå på föreläsningarna!

Det blir oftast mycket lättare att förstå det du läser i böcker och artiklar om du går på föreläsningar. På de flesta föreläsningar blir teorier och begrepp mycket mer konkreta eftersom föreläsarna använder sig av exempel och kan svara på frågor om något är oklart. Tiden du behöver lägga på läsning kortas ofta ned märkbart om du går på föreläsningarna!

Diskutera med dina kursare.

Något som brukar hjälpa när det gäller förståelse är att prata med andra som läser samma kurs. Alla är bra på olika saker och ofta kan man hjälpas åt att förstå teorier och begrepp genom att förklara för varandra. Detta brukar fungera väldigt bra för mig!

• Plugga med dina klasskamrater! Oavsett om man sitter tillsammans runt ett bord och pluggar, eller ringer varandra på Skype så är det nyttigt att läsa in och diskutera litteraturen med andra, utöver att det kan vara mysigt att plugga tillsammans såklart.

När tentan närmar sig…

Veckan innan en tenta tycker jag det gäller att få översikt på det du har att lära dig. Jag är en sådan som skriver listor, så jag brukar göra en lista med de teman vi gått igenom under kursen och de viktigaste teorierna och begreppen inom dem. Sedan är det bara att bocka av dem!

• Fastna inte på de minsta detaljerna, utan fokusera på de större, övergripande teman. För det mesta finns det kopplingar mellan dem och när man hittat och förstått dem blir allt mycket lättare.

• Rita mindmaps, gör nya anteckningar och skriv för hand – läs inte bara i böckerna. Jag tycker det är lättare att lära mig om jag bearbetar informationen på lite olika sätt och får ett avbrott i läsandet.

Tänk på att studieteknik är väldigt individuellt. En del lär sig av att lyssna på föreläsningar, medan andra lär sig bäst av att läsa eller skriva anteckningar. Det viktigaste tycker jag är att man hittar en metod som fungerar och som hjälper en undvika stress inför tentor och inlämningar.

/Frida

06 januari, 2021