Hej på er!
Idag kommer jag skriva om en mycket intressant sak som jag lärde mig igår på min träff med min mentor, som är hotellchef. Vi pratade mycket om vilka kostnader hotellen har och en post som var intressant skall jag ta upp nu.
Då vi åker på resa bokar vi ofta hotellrummet via booking.com eller hotels.com istället för att boka direkt från hotellets egna hemsida. Det som du kanske inte vet att dessa sidor tar ca 20% av priset. Det betyder att om ett rum kostar 1000kr går 200kr till booking.com eller hotels.com . Om du istället bokar rummet direkt på hotellets hemsida får du oftast rummet billigare. Scandic t.ex. lovar att priset på deras hemsida är lägre än priset på booking.com och hotels.com. Kollade upp om detta stämmer och det gör det! Ett rum på Elite Hotell Mollberg i Helsingborg är i genomsnitt 150kr billigare på deras hemsida än på hotels.com
Så vem vill du att skall få dina pengar? Stora internationella företag eller hotellen? Du sparar även en slant genom att boka direkt från deras hemsida!
/Wille
B
Intressant, för under senaste åren jag rest runt har jag alltid kollat både bokningssidor och hotellens egna sidor innan jag faktiskt bokar, och jag har alltid fått ett mycket billigare pris på bokningssidorna… Däremot vet jag enligt källor ifrån branschen att ex Agoda.com lurar kunder genom att sätta ex ”2500:- natten”, ett stort kryss över detta och sedan ett nytt mycket lägre ”Agodapris” för att locka kunder. Som om Agoda lyckats fixa en riktigt bra deal för sina kunder. Jag har fått berättat för mig att det överstrukna priset i många fall aldrig ens har existerat för hotellet, utan det är rakt upp och ner ett försäljningknep och på tok för högt ”utgångspris”, medan det nya priset är exakt vad rummen alltid kostar på det givna hotellet… DET tycker jag verkligen är något man borde ha i baktanke innan man bokar. Kunden sparar inget, hotellet är lurat och bokningssajten drar in kosing…
Fred
Hej Wille,
Kul att du läser SMP i Helsingborg. Jag gick själv där för ett par år sedan.
Detta är en intressant diskussion.
Om vi tittar på Booking.com så har de 30 miljoner unika besökare på sin webplats varje månad, de har närmare 5000 anställda och jobbar aktivt med hotellen, givetvis gör dom inte detta gratis och skulle dom ta betalt av gästen för att dom säljer vidare hotellens tjänster så skulle de knappast få några bokningar eller? det blir lite galet när vi konsumenter hittar en produkt eller tjänst på en plats men ständigt ska köpa den på en annan. Om det inte hade varit för booking.com, hotels.com mfl så hade gästen kanske in hittat Elite Hotel Mollberg huvudtaget och då hade det blivit 0kr istället för 800.
Online travel agents är en av aktörerna på hotellmarknaden nu för tiden och detta bör hotellen kanske anpassa sig efter, slimma sina egna bokningsorganisationer, samarbeta och integrera sina system med OTA kanske skulle vara det bästa?
Ligg på lärarna i Helsingborg att ni ska ha mer av den här typen av diskussioner så får vi bra hotellfolk i Sverige i framtiden.
Lycka till!
Fred
Wilhelm Öhman
Hej Fred!
Du har rätt i det som du skriver att hotellen knappast skulle ha lika många gäster om det inte vore för OTA. Men jag tycker att om man har chansen spå skall man boka rummet direkt från deras sida. Problemet uppstår ju då att ifall alla börjar göra det så kommer OTA att gå i konkurs. Kanske man skulle skriva ett arbete om detta nästa år? 🙂
//Wille
Peter
Helt riktigt, Booking är inte alls alltid billigast trots att de påstår sig vara det. Jag har snart en hel dossier med skärmdumpar som visar att så inte är fallet. Det har bara inte blivit av att skriva till dem och klaga. Om jag förstår rätt ligger lägsta-pris-garantin i att de lovar att ge samma pris om du hittar ett lägre än det de erbjuder. Men ansökningsprocessen är krånglig och läser man ”det finstilta” ser man att det finns många tillfällen då lägsta-pris-garantin inte gäller. Det kallar jag falsk marknadsföring. Om man utger sig för att vara billigast tror kunderna att det pris som erbjuds verkligen är lägsta tillgängliga, bokar och är nöjda i tron över att ha fått bästa priset. Man borde kunna dra booking inför domstol med det här, men eftersom de får hålla på som de gör har de väl lyckats hitta någon lucka.
Sedan finns det ytterligare en nackdel att boka över Booking: Det kan bli omöjligt att få bonuspoäng. T.ex. ger Sokos poäng inom Nordic Choice-programmet om man bokar genom hotellet men inte över Booking.
Så mitt råd är: Använd gärna bokningssiter för att orientera er om vad det finns för hotell men jämför alltid priserna med dem hotellen erbjuder själva. Om det är samma priser: använd om möjligt hotellets eget bokningssystem.
Wilhelm Öhman
Tack för din kommentar. Ja det måste finnas något kryphål som de använder sig. Tyvärr tror jag att vi är så lata i dagens värld att vi inte orkar jämföra priserna på t.ex. booking med priserna på hotellets egna sida.
Sandra
Ett tips är att Hotels.com har lägstaprisgaranti; om man hittar samma erbjudande med samma villkor någon annanstans till ett lägre pris så får man tillbaka pengar. (Något som jag utnyttjat flera gånger, både över telefon och på deras hemsida.) Dessutom får man ju en natt gratis när man bott tio nätter 🙂
Wilhelm Öhman
Hej Snadra! Tack för ditt tips. Får man alltså tillbaka mellanskillnaden eller hela summan? Får man en natt gratis på ett hotell om man har bokat 10 nätter med hotels.com? Dags att boka hotellnätter då 🙂
Så “lurar” hotellbokningssajten booking.com dig! | Service Management Blogg
[…] våras skrev jag ett inlägg om priserna på olika hotellbokningssajter. I inlägget konstaterade jag att det ibland är […]
Göran Bergendorff
Rent bedrägeri. Bokade hotell i Bryssel aug. 20-24. Lockbetet var att du kunde avboka utan kostnad till dagen före. Ren lögn. Hotellet tar fullt betalt om du inte beställt avbetalningsskydd till ett högre pris. Detta står ingenstans i Booking.coms svenska text. Givetvis kommer du inte igenom på telefon.
Jonas Haglund
Men om nu hotellet ej var bra och man vill klaga och ev få pengar tillbaka. Där jag bodde i frankrike pågick renoveringsarbeten som vi inte fick vetskap om, bokade via booking.
Vem tar man kontakt med i en klagan hotellet eller booking?
/Jonas
Vlassis
Jag har använd booking.com i 12år plus har aldrig haft några större problem förutom lite mumlande från hotel ägarna på de små hotell vid incheckning, samt att man fick automatisk det rum med sämst utsikt eller minsta rummet på de större hotell.
Saken har blivit klar för mig i år att de olägenheten som har uppståt under åren har hotellen varit villiga att lösa och booking.com fick berömmet för det.
När hotellet i somras inte var villig att ta sitt ansvar behandlade bokning.com mig som pesten och hänvisade mig till hotellet när jag inte gav upp mitt 100% rätt!
Jag fick ett rum utan havsutsikt fast jag betalade dyrt för ett rum på stranden med havsutsikt!
Stig Arne Söderlund
Jag bokar Booking.com tycker dom är bäst. Har varit och är Scandicmedlem sedan många år och får gratispoäng men har aldrig
lyckats att använda dessa innan de försvunnit. För någon månad sedan ringde jag till Scandic Järva krog och beställde 2 nätter och berättade att jag ville utnyttja en natt som gratisnatt. Det var O.K. men när jag kommer till Hotellet visade det sig att jag måste boka frinätter vi internet. Ett nytt försök på Scandic i Skövde, skulle bo där 1 natt och ville bruka mina gratispoäng men det fanns inga rum lediga. Bokade sedan som vanligt och beställde rum det var O.K. När jag kom till Hotellet frågade jag om det var fullbelagt men fick till svar att det finns hur många rum som helst !!. Gratisnätter och poäng är rena skämtet. Nu funderar jag på att byta till Sweden Hotels där får Du din rabatt direkt.
Reniason
Jag har använt både hotels.com och booking.com under många år och har alltid trott att deras priser är billigare än hotellets egna priser, men inte nu längre. Just nu letar jag efter boende i Falun för 2 personer och 2 nätter under sista helg i jan 2020. På First Hotel Falun kostar det 3.066 kr på hotels.com och 2.944 kr på booking.com. Tycker att det är rena rama ockerpriser!! Kollar sedan på hotellets egna hemsida för nyfikenhets skull och blir rejält förvånad då priset där är 1770 kr för samma antal personer och dagar samt datum. Nästa gång ska jag alltid jämföra deras pris med hotellets egna pris!!
Reniason
Förlåt att jag gav fel info i tidigare kommentar. Falun First Hotel blev dyrt i slutändan. När jag skulle slutföra bokningen, visade det sig att det var pris per natt! Varför har hotellpriset blivit så dyrt nuförtiden? Förra året bodde vi på hotellet under samma period och det kostade oss ca 2.500 kr men då var det för fyra personer. Nu kostar det ca 3.000 kr för endast två personer. Det får bli airbnb nu ….
Denis Durgtocivv
Varning varning!
Gå inte via detta företaget, dem ger inte ut några gratis nätter som dem påstår!
Jag bokade ett hotel i 7 dagar betalde, när jag väl kom på plats så fick jag inte någon frukost som var inkluderat, det fanns ingen frukost buffe på hotellet.
När jag ringde till deras kundservice och bekräftade att det skulle inkludera en frukostbuffe så sa dem att jag skulle maila in till dem om detta så skulle dem kolla på det.
Jag brydde mig inte om detta så mycket för att hotellets service var på topp service, så jag ville inte ge dem ett dåligt omdömme.. Nu när jag ska ge hotells en sista chans och utnyttja min gratis natt påstår dem att jag har ett ” gäst konto” Jag har inga gratis nätter mer.. När jag ringde till supporten och klagade om detta med frukusten så tog dem eventuellt bort mitt konto och därefter kan jag inte logga in mera på det.
Dem skickar dock fortfarande email till mig 24/7 samt att jag har min order bekräftelse kvar på min email med hur många nätter jag har bott och betalat samt så står det fint skrivet ”
Så jag varnar er som väljer detta företaget att inte ta det. Det finns så mycket bättre företag där ute med bättre service samt företag som håller deras ord!
Gå så långt ifrån detta företaget som möjligt.