Att studera eller inte studera?

Hej allihopa! 🙂

Agnes är mitt namn och jag läser andra terminen på kandidatprogrammet i logistic service management vid Lunds universitet, Campus Helsingborg. Nedan kan ni läsa om mina tips och tricks inför att börja studera vid universitetet.

15e Mars öppnar ansökan till universitet och högskolor på antagning.se och oavsett om det är en självklarhet för dig att du vill studera i höst eller om du knappt vet vad du ska göra nästa vecka så är min rekommendation att söka några olika program/kurser som du är intresserad av. Man vet aldrig vad som händer, ibland blir man antagen och ibland blir man inte antagen. Oavsett så tror jag att det viktigaste är att följa sin magkänsla och börja studera då man själv är mogen och redo för det.
Mina åtta tips att tänka på innan du börjar studera:

• Om du inte är helt säker på vad du vill studera så sök några olika utbildningar, det kan vara så brett som mellan en teknisk, en samhällsvetenskaplig eller en praktisk utbildning.
  • När jag hade hittat utbildningar som jag var intresserad av gick jag in och kollade kursbeskrivningen på samtliga. Gjorde därefter en till utsortering där jag valde bort de utbildningar med vad jag tyckte lät som ointressanta kurser. Att jämföra kursbeskrivningarna kan även hjälpa dig till att välja vilken inriktning på ett program du vill läsa. Exempelvis så finns det flera inriktningar till kandidatprogrammet i service management.
  • Rangordnade självklart mina ansökningar efter den utbildningen jag helst ville läsa, men även utifrån vad tidigare antagningspoäng varit.
  • Då du någorlunda vet vilken stad du vill studera i så börja kolla boende med en gång! Hellre att du fixar ett boende och att du sen får tacka nej till det än att du står där utan tak över huvudet. Och om du skulle vara ute i sista sekund så löser det sig på något vis sålänge du är en öppensinnad människa! Kanske hittar du din nya roomie under nollningen? Både i Lund och i Helsingborg finns det flera olika facebookgrupper där man kan hitta annonser eller själv skriva annonser om boenden. Tips är att göra en unik annons, vad är det som gör att just du ska få hyra lägenheten/rummet. Är det något du är speciellt duktig på? Kanske bjuder på brunch under helgen?
  • Kolla upp vad det finns för alternativt att engagera dig! Studietiden går inte bara fortare då du har kul utan du utvecklas även mer som människa då du utmanar dig med nya uppgifter. Några av mina närmsta vänner vid universitetet har jag lärt känna genom aktiviteter vid sidan om skolan.
  • Var med under nollningen! Det är en väldigt rolig chans att lära känna dina nya kurskamrater, men även andra personer du kommer möta på campus. I Helsingborg är det ett perfekt tillfälle att lära känna de studenter som läser andra program och kurser än vad du gör.
  • När du väl börjat studera, var inte rädd för att fråga! Fråga fråga fråga fråga och fråga såfort du känner dig osäker på något. Fråga andra studenter, fråga personal på skolan och ställ frågor under föreläsningen. Ni får självklart fråga mig saker nu!
  • Sista tipset för nu: När du börjar studera vid universitet eller högskola så kommer alla dina kurskamrater ha olika bakgrund. Ni har säkert hört det innan, men universitetet är inte som gymnasiet. I klassen/gruppen kommer det finnas flera olika åldrar och massor med olika erfarenhet (både livserfarenhet och tidigare erfarenhet kring ämnet ni läser). Glöm inte bort att ni alla har valt att studera för att ni vill utvecklas och lära er nya saker. Bli aldrig ledsen för att du inte kan det som nästa veckas föreläsning ska ta upp, du är där för att lära dig. Jämför dig inte med alla kurskamrater utan hjälp varandra till att utvecklas mer och lär av varandra.

Det var allt för nu, hoppas att något tips kommer vara till hjälp för just dig!