Allt du behöver veta inför tentan

Funderar du på att söka en utbildning till hösten? Glöm inte att sista ansökningsdagen är 15e april och har du några funderingar kring Service Management, tveka inte på att fråga! Är du nervös inför hur en tenta går till? Kanske är du ny på universitetet och ska skriva din första tenta? Jag tänkte i dag att ni ska få en what’s in my bag-tentaedition, ni ska alltså få se hur jag förbereder mig inför att skriva en tenta. Denna veckan har jag haft två tentor, den ena gick ju bättre än den andra om man säger så…

Fullproppad väska redo att ge sig av till tentaskrivning. Vad finns då här i?

Vi skriver mer eller mindre alla våra tentor online, på inspera, vilket är jättesmidigt, speciellt om det är essäfrågor. I väskan har jag alltså min dator, en vattenflaska, glasögon och en påse med lite allt möjligt i. Datorn ser jag till att den är fulladdad, då vet jag att den håller i över 5 timmar så jag slipper ha med mig sladd, är man osäker är ju laddare till datorn mycket viktigt att ta med.

Jag gillar att ha mina grejer i en påse i och med att väskor ska ställas bort vill jag veta att jag fått med mig allt till min plats. Det blir dessutom lättare att samla ihop sedan när man är klar och ska gå från tentan. I min påse till veckans första tenta fanns:

• Läppsyl, livsviktigt att inte vara utan (för min del), i bland hänger även handkräm med.
  • Halstabletter, alltid trevligt!
  • Id, mycket viktigt! Hos oss gäller vanligt id, körkort och pass men även vårt skol-id.
  • Pennor har jag alltid med mig även om tentan skrivs digitalt, i bland vill man göra anteckningar på papper vid sidan av eller små to do-lists. Skrivs tentan på papper har jag också reservpennor och suddigum med mig.
  •  Något att äta och ladda batterierna med. Är det en tenta som jag vet kommer att vara lite längre har jag gärna en banan och en drickkvarg med mig också, denna gången fick en bar och nötter + mörkchoklad duga. Har man nötter med sig är det ju bra om man kollar så att det inte är några allergiker som skriver provet också! Under en tenta äter jag något kanske var 30e till 45e minut, jag tycker att jag lätt blir ofokuserad annars när energin går ner. Det är också ett trevligt avbrott att tänka på nått annat och pausa en liten stund. Jag brukar tänka att jag både har snabb och långsam energi med mig så att jag inte bara kickar kroppen med socker för då dalar jag ganska så snabbt och blir ofokuserad. Det samma gäller koffein, är du van att dricka mycket koffein går det säkert bra men när det kommer till tentor har jag en tendens att bli väldigt darrig så jag hoppar kaffet för det mesta.

Utöver detta brukar jag tänka på att ha bekväma kläder på mig, gärna ha med en gosig halsduk eller så, att lägga över axlarna. Det kan ofta bli kallt när man sitter still länge kan jag tycka. Något som också är väldigt viktigt för min del är att äta en ordentlig frukost innan tentan.

Jag hoppas detta kan få er att känna att det inte är så allvarligt att skriva tenta och att det kommer att gå bra, ta det bara lugnt. Efter ett tag är det en vana. Se till att lägga fram allt dagen innan så att ni slipper stressa runt på morgonen innan tentan och riskerar att glömma något. Lycka till!

Julia