Nicaragua, Finnfest och Google Translate

Dags för uppdatering!

Tiden går alldeles för fort och jag fick precis en påminnelse om att det var alldeles för längesedan som jag skrev något i vår härliga blogg! Ajabaja! Men en spark i baken och fingrarna flyger över tangenterna igen!

Vi har nu bara en vecka kvar på kursen Maten i samhället och avsnitten Innovation och produktutveckling och Statistik är avklarade. Vårt koncept som vi utvecklade med MDI blev uppskattat och när vi sedan genom statistiken kunde göra en undersökning angående just vår idé blev resultatet ännu bättre. Det gäller att utnyttja samarbetsmöjligheterna som ges!

Just nu läser vi om global livsmedelsförsörjning och om hur jorden ska kunna mätta de beräknade 9 miljarderna som kommer leva på den år 2050. Vi fick i uppgift att leta information om ett land eller region i världen och beskriva deras produktion, konsumtion, export, import, allmänna livssituation och prognos för framtiden. Jag och min kamrat Sara valde Nicaragua (det rosa landet på kartan) och hela förra veckan, säkert 8 timmar om dagen, satt vi och sökte information om detta lilla land i Centralamerika. Jag törs nog säga att jag kan allt om Nicaragua nu 😉 Vår handledare Marija Brdarski, som det faktiskt visade sig hade jobbat just i Nicaragua, kunde ge oss en hel del tips om var vi kunde söka information. Men det visade sig svårare än vad vi trott, mest eftersom de flesta hemsidor vi fann om landet var på spanska. Varken jag eller Sara kan spanska men vi har nu hittat en ny bästa vän: Google Translate! Hela texter har vi kunnat få översatta på bara någon sekund, dock med ganska många grammatiska fel och andra roliga feltolkningar, men vi har kunnat få en förståelse för texten och kunnat använda oss av en del av det vi funnit på bland annat Nicaraguas jordbruksministerie. Ni hör ju vad upphetsande!

Jag måste faktiskt tillägga att detta är nog bland det mest intressanta jag läst! Jag har slukat all information vi fått tillgång till! Detta vill jag lära mig mer om!!!!!

Vill också passa på att tacka Food 2:orna för en supertrevlig Finnbal i Lund! Frack och långklänning, tjusigare än så blir det inte!

Tudilu!

22 mars, 2010