Wha you doin in ’straia mate?

Så, efter en flygresa på över 30 timmar och 3 mellanlandningar så är jag äntligen framme i Brisbane, vilket faktiskt ska uttalas ’Brisbönn’ eller om man vill, kort och gott ’Brissie’. Australiensarnas tunga verkar ligga helt död i munnen när de pratar och de verkar aldrig orka uttala ord korrekt. Å andra sidan så ska detta tydligen underlätta inlärningen av främmande språk, något jag fick lära mig av en lingvistikstudent idag.

En tanke som har slagit mig är att ordet indigenous/aboriginal studies verkar ha samma effekt som ordet genusvetenskap har i Sverige. Precis som jag nämnde i mitt tidigare inlägg om genusvetenskap i Sverige så verkar alla jag har mött i Australien ha något att säga när jag berättar att jag bl.a kommer studera aboriginstudier. Oftast är det kommentarer i stil med ”aboriginerna är lata” eller ”den nya generationen av aboriginer skapar problem i samhället”. Intressant är även att dessa uttalanden ofta efterföljs av en ny kommentar som beskriver hur synd det är om aboriginerna som ständigt diskrimineras i det Australienska samhället.

Just nu kan jag inte med ord beskriva hur spännande det ska bli att läsa om aboriginer och deras historiska samt nutida situation. Jag hoppas att jag lite senare kommer att kunna jämföra aboriginernas situation i Australien samt attityderna gentemot dem med hur vi i Sverige behandlar vår urbefolkning och andra diskriminerade minoriteter, inte minst invandrare.

—————————————————————————

Australien har ett rikt djurliv som skiljer sig från vårt. Tex brukar vi få besök av dessa albinogeckos på kvällarna.

Det bor även en vild kalkon i skogen bakom huset som kommer fram då och då för att tigga mat när man äter på verandan.

Mindre mysiga djur är tex dessa gigantiska spindlar, ca 10 cm Ø och vars nät är ännu större!

17 februari, 2012

En kommentar

1. Anna Lindén

Hallå där, vi är många som vill följa dina iaktagelser, jämförelser och rapporter från down under.

Ha en superbra helg!
    /anna