Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Vikten av erfarenhet

 

Hallå!

Hösten är här och jag gissar att studierna pågår för fullt på Campus. För oss inom turistnäringen har sommarhysterin lagt sig och på tur att ta över som gäster på hotellet är affärsresenärer och mässbesökare. Så trots att sommaren är över har vi fullt hus och mycket att göra.

Jobbsökandet är tidskrävande men går framåt. Det finns massor av spännande jobb att söka och jag håller ständigt ögonen öppna för nya inspirerande arbetsplatser.

I förra veckan tog jag mig mod och ringde upp den ansvariga rekryteraren för mitt ”drömjobb” för att presentera mig själv och bekräfta att de har läst mitt CV, vilket de hade. Något positivt från detta samtal som jag med glädje delar med mig till er andra var att de tyckte att min Service Management utbildning lät väldigt intressant. Min enda ”brist” för att inte få möjlighet att gå vidare var att andra har haft mer praktisk erfarenhet av sjöfart och logistik än mig.

Vid ytterligare en ansökan till en tjänst som kundansvarig har samma sak uppstått, det vill säga att de gått vidare med andra kandidater än mig då de har haft mer erfarenhet inom det specifika området.

Eftersom Service Management är en generell utbildning råder jag er som vet eller har ett hum om vad ni vill göra framöver, försök att få en praktik plats, ett sommarjobb, arbeta ideellt eller läs en fristående kurs vid sidan av studierna/under sommaren inom det specifika ämne/verksamhetsområde som ni är intresserade av. Många arbetsplatser kräver just att man har erfarenhet, om än bara lite, vilket lätt kan erhållas genom något av ovanstående sätt.

Trots att jag inte fick tjänsten som kundansvarig har rekryteraren erbjudit mig en annan tjänst inom företaget. Exakt vad det innebär återstår att se, vi ska höras efter lunch!

Plugga lugnt!

En kommentar

  1. Kristina

    ÅÅÅÅÅÅH jag vill veta mer! Va kul! Hoppas hoppas hoppas! Vi rings! Puss

Kommentarsfältet är stängt.