Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Vi behövs!

Den senaste veckan har minst sagt varit fullspäckad. I fredags förra veckan skrev alla hälsostudenter tenta i kursen ”Hälsans roll i organisationen” som innefattade psykologi, hälsobokslut, hälsopromotion, personalekonomi och affärsrätt – en oerhört bred tenta med andra ord. Men det var utan tvekan den mest intressanta kursen hittills! I måndags satte vår nya metodkurs igång som ska hjälpa oss inför B-uppsatsen som snart ska påbörjas. Utöver detta har jag arbetat på mitt extrajobb i en klädbutik och hunnit avklara två olika gymnasiemässor; en i Jönköping och en i Göteborg.

IMG_1375Som vanligt fylls man med en otrolig energi efter att ha träffat alla underbara gymnasieelever som finns där ute runtom i landet. Numera åker jag på mässorna som studentambassadör för hela universitetet, men självklart kan jag inte låta bli att lägga ett extra gott ord för min utbildning. Det är inte många som känner till Service Management vilket jag tycker är så tråkigt!

Det är inte bara jag som tycker att Service Management är en bra utbildning. Förra veckan fick vi äran att ha Joakim Bertilsson från Ikeas HR Service Centre som gästföreläsare. Det var väldigt inspirerande att lyssna på hans resa; från hemlös utan jobb och tak över huvudet till HR strateg med ansvar för ca 11 000 Ikea-anställdas hälsa på arbetet. Men vad som antagligen var mest intressant var att han själv läst Service Management. Han poängterade ett flertal gånger vilken extremt viktig och användbar kunskap det var i hans arbete, framför allt vad gäller förmågan att se på organisationen som en process. Föreläsningen avslutades med orden;

”Det är viktigt att kunna se helheten – därför behövs ni där ute!”

Det är nästan omöjligt att beskriva hur roligt det känns att höra högt uppsatta chefer från alla möjliga olika branscher berätta hur våra kunskaper är eftertraktade och viktiga. Det blir ett slags bevis på att det vi läser är aktuellt!

03 mars, 2013