Vart är det bästa stället att tentaplugga?

Hej!

När jag försöker plugga inför en tenta hemma tenderar jag att distraheras och göra allt annat som inte har med skolan att göra. Jag städar lägenheten, gör matlådor, internetshoppar osv. Förhoppningsvis är jag inte ensam om detta? 😉 Därför har jag funderat lite, vart är egentligen det bästa stället att plugga på?

Hemma: Om man pluggar hemma så får man fördelen att man kan ha pjamas på sig hela dagen. Man slipper även ha med sig matlåda och släpa runt på diverse kurslitteratur och dator. Däremot så blir man ju lätt distraherad och får sällan något gjort.

Universitetsbiblioteket i Lund: Universitetsbiblioteket i Lund är ett populärt ställe att plugga på. Däremot så är det inte ett av mina favoritställen just eftersom det blir fullt väldigt tidigt. För att få bra platser rekommenderar jag att man hänger på låset så fort biblioteket öppnar. Det positiva med Universitetsbiblioteket tycker jag är att de har utrymme för att plugga i grupp, ett tyst rum och tillgång till printer.

Statsbiblioteket i Lund: Statsbiblioteket ser inte så mycket ut för världen, inte lika pampig som Universitetsbibliotekets byggnad men jag tycker det är riktigt trevligt. Stora fönster som släpper in mycket ljus och bra ställen att sitta på. Det är ett mindre bibliotek med en café-avdelning där de serverar lättare mat.

På ett café: Många kursare till mig brukar plugga inför ett prov på ett café (oftast Espresso House eftersom de öppnar tidigt och stänger sent). Är man en sån människa som kan koncentrera sig lättare med lite ljud och rörelse kring sig så är detta en perfekt lösning. Jag tror jag suttit på caféer och pluggat i ca 7 timmar och de anställda har aldrig tyckt det varit jobbigt att man suttit där för länge. När energinivån börjar gå ner så har man nära till en kopp kaffe eller bakelse 🙂

/Vendela

lund