Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Varför behövs Service Management?

Av Emelie Nyman

Just nu sitter jag och skriver från ett hotellrum i Göteborg eftersom att mässan Kunskap & Framtid börjar imorgon. Jag och en hel del andra studentambassadörer laddar inför alla möjliga frågor som kan tänkas ställas. På mässan kommer bl.a. Lunds Universitet finnas som utställare för att svara på frågor om allt som har med studier att göra! Mässan kommer hållas på Svenska Mässan i Göteborg 8-10 november. Kom förbi om du bor i närheten och vill prata lite, ställa frågor eller bara plocka på dig lite gratis godis!

En av de vanligaste frågor jag brukar stöta på är ”Varför ska man läsa Service Management, varför behövs den utbildningen?”.

Vackra London Bridge

Det finns en hel del svar på den frågan, jag kommer på nya anledningar hela tiden. Igår kom jag hem från en intensiv weekend i London, och som vanligt hade jag mina service management-glasögon på mig även där (vilket är oundvikligt). London har verkligen kommit långt vad gäller servicekvalitet, där har Sverige oerhört mycket mer att lära sig! Det spelade ingen roll vilken butik du besökte, servicen var alltid exceptionell. Bara en sådan detalj som att det i stort sätt i varje butik stod en person i entrén som hälsade dig välkommen när du kom in och tack för besöket när du gick ut. Första och sista intrycken är ju så viktiga! Oavsett om du hade stått i kö i en minut eller fem minuter för att betala tackade alltid biträdena för att du hade väntat när du kom fram till kassan. Då spelade det inte längre någon roll att jag hade behövt köa för att få handla. Dessutom var alla biträden försedda med vars en radio och minidator för att så effektivt som möjligt kunna lösa kundens önskemål. När man saknade en storlek kunde biträdet på plats, oavsett var i butiken denne befann sig, kolla i datorn om storleken fanns kvar och sedan ringa till en kollega som fanns i närheten av plagget som i sin tur kunde lämna det till kunden.

Det är ett vanligt misstag att man inte ser konsumtion som en process. Jag är inte nöjd som kund bara för att jag hittat en produkt jag vill köpa. Det är så mycket mer som spelar in för att jag ska vilja komma tillbaka och handla ytterligare en produkt! Om jag går in i en butik där servicen sker snabbt och effektivt och där man blir vänligt bemött är det stor chans att jag som kund kommer vilja återkomma.

Så varför behövs en utbildning för Service Management? Jo, för att det är ett bristande område i Sverige där det finns mycket kvar att göra och utveckla. I dagens samhälle förväntar vi oss att få en sådan service som jag upplevde i London; varje gång vi konsumerar förväntar vi oss att få en utomordentlig service. Får vi verkligen det alla gånger? För att bli konkurrenskraftig idag krävs att man kan leverera en god servicekvalitet, annars blir man inte långvarig på marknaden.

Det finns otroligt många utvecklingspotentialer i Sverige inom serviceområdet. Som service management-student får du olika verktyg som gör att du upptäcker vad som kan förbättras inom företags serviceleverans. Sådana kunskaper behövs!

Den bästa servicen hittar du på Victoria´s Secret i London – en otrolig serviceupplevelse!
Bara servicelandskapet i sig var fantastiskt!