Vad är SI – supplemental instruction?

Hallå bloggen!

Behöver du som ny student en pluggrupp, bolla lite funderingar, höra om du uppfattat begreppen rätt, se om du är på rätt spår eller undrar om hur studentlivet funkar?

Detta inlägg tänkte jag snacka lite om SI som jag detta läsåret är ledare för.
SI står för Supplemental instruction och kan ses som ett tillfälle för att kunna fördjupa sig i sina studier tillsammans med andra studenter. SI är ett välutvecklat koncept som är känt även på internationellt plan. Visste du att SI skapades på ett kanadensiskt universitet?
Enkelt förklarat om SI– vi anordnar träffar för studenter för att gemensamt kunna diskutera och plugga tillsammans. Dels hjälps vi åt att gemensamt hitta svar på svåra kapitel, dels kan du som ny student fråga oss med lite mer erfarenhet om precis allt mellan himmel och jord.

Våra träffar sker oftast i samband med tentor eller inlämningar för att studenter ska kunna minska stressen och hjälpa varandra i god tid innan det är dags att skriva tenta eller uppsats. Vi träffas i cirka en timme i en av Campus Helsingborgs lokaler där vi SI-ledare förberett diskussionsövningar och tar upp de frågor eller funderingar som studenter mailat eller kontaktat oss om. Träffarna är alltså till för er studenter och vi strävar alltid efter att anpassa träffarna på bästa möjliga sätt för att så många som möjligt ska få stor nytta av våra träffar. Tanken är att genom att diskutera ämnen, tankar och idéer utöka studentens tankesätt och bild av vad det givna ämnet faktiskt handlar om. Många gånger skapas en aha-upplevelser när man får höra vad någon annan anser som viktigt eller hur någon annan beskriver samma sak. Ibland kan det även underlätta att kunna få fråga andra studenter om saker såsom extrajobb, hur tentor ser ut, bästa tips inför just den här kursen osv.

Så känner du som student att en SI-träff kanske är något för dig, tveka då inte att hänga på vårat härliga gäng! Många gånger lyckas vi också kunna bjuda studenterna på kaffe eller te! Du hittar mer info om när våra möten sker på vår Facebook-grupp ”SI-träffar Service Management 16/17” och på lektionsplanen på Live@Lund!

Har du någon fundering kring SI? Eller en fråga om vad Grönroos egentligen menar med relationsmarknadsföring som du tycker vi borde diskutera på nästa träff? Tveka då inte på att höra av dig på vår mail: si.ledare@gmail.com eller skicka ett PM till mig eller mina fantastiska SI-ledarkollegor på Facebook. Vår planering inför varje träff underlättar om vi vet vad just du vill ha svar eller hjälp med! Vi älskar frågor och feedback! 🙂

Vi som är SI-ledare för Service Management, kandidatprogrammet år 2016/2017 är:
Saga Gardevärn
Ina Öman