Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Tre perspektiv

God kväll!

Jag har fått lite frågor gällande logistics service management programmet som jag tänkte alla kan ta del av. Här kommer en:

Vad tycker du om utbildningen i sig, är den givande?

För mig har utbildningen varit väldigt givande. Man får kurser från olika fakulteter, vilket medför en bredare förståelse i framtida arbetsliv. Det vill säga, mer tekniskt inriktade kurser från LTH (Lunds Tekniska Högskola) blandas med samhällsvetenskapliga kurser från Service Management. Det är lite svårt att förklara, men jag känner att jag kan förstå olika intressenters viljor. Jag tänkte illustrera det hela i ett exempel:

Ponera att en ingenjör som vill bygga en järnväglinje mellan Malmö och Helsingborg. Ingenjören vill att resan ska gå så fort som möjligt, så hon räknar och designar för det fetaste maglevtåget som finns och resan tar typ bara 5 minuter. Perfekt tänker hon!

Då kommer ekonomen in och säger. – Nejnejnej! Det här går inte. Det blir alldeles för dyrt. Vi har inte råd med ett nytt tåg eller ny räls. Vi får ta en omväg via Hässleholm för att utnyttja befintligt spår och sen hyra in gamla tåg. Restiden blir då istället 2 timmar.

Sen kommer samhällsvetaren in och säger: – 2 timmar! Det går inte! Då är det ingen som vill åka med tåget ju! En restid på ca 30 minuter är lagom. Det är vad samhället accepterar i restid mellan Malmö och Helsingborg.

Eftersom ingen riktigt vill ge vika för sin lösning får alla kompromissa och resultatet blir ny räls mellan Malmö och Helsingborg men med lite långsammare (kanske inhyrda) tåg och restiden blev ca 40 min.

Exemplet visar på tre olika perspektiv och som tillsammans bildar en lösning där alla får tumma lite på sina krav. Dessa tre perspektiv får man lära sig om man läser Logistics Service Management.

Skåne
Ritade lite…

 

27 mars, 2013

Inlägget postades i

Logistics Tänkvärt