Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Toppranking

Jag såg i veckan att Lunds Universitet har blivit rankat som topp 1 universitet i Sverige och 60:e plats i världen enligt nya mätningar av QS world university rankings. Detta är verkligen något man borde vara stolt över tycker jag. Tro det eller ej, men det är väldigt många studenter här borta som känner till Lunds universitet och hört bra rykte om det och kan tänka sig att göra master i Sverige. Det ger en verkligen perspektiv på att utbildningen ändå är hög i Sverige, fast det skiljer sig mycket i tempo här i Melbourne än i Sverige. Varje gång jag berättar att vi gör en kurs i taget i Helsingborg, har ingen tentaperiod i slutet av terminen, inga uppsatser som krockar med vanliga lektioner och man får lov att göra omtentor skrattar många väldigt högt åt en. Som ni kanske förstår är det helt tvärtom här. Jag har till och med en inlämning av en rapport på söndag, så ni kan ju gissa vad jag ska göra i helgen…

University of Melbourne kom tydligen på 33 plats i världen, vilket gör att jag känner stor tacksamhet att jag fick komma till ett så högt rankat universitet, men samtidigt lite skrämd i och med att det sätter press på oss studenter. Den höga nivån som man verkligen märker av här gör att det alltid kräver mycket av en både muntligt  och skriftligt för att få bra betyg. Samtidigt måste jag säga att jag ha lärt mig oändligt mycket på så kort tid. Det är verkligen den mest lärorika perioden i mitt liv, så därför tycker jag att alla som funderar på att studera utomlands att ta chansen till det. Visst det är tufft, men så mycket som det förbereder en för arbetslivet sen är ovärderligt. Denna veckan har jag t.ex. lärt mig i Human Resource Management att sätta upp mål för min framtida karriär och hitta fördelar och brister med mitt arbetssätt. Vi fick idag göra ett test på vad man är för slags karriärsmänniska och vilken typ av organisationer man bör dra sig till för att gynnas av sina egna värderingar. Jag blev tydligen serviceinriktad, vilket givetvis kändes bra eftersom jag läser service management. Dock envisades många i klassen med att tro att serviceinriktade organisationer mest handlar om att vilja rädda världen och är ideella. Det ger en perspektiv på att vi service managers verkligen behövs där ute för att förklara den verkliga sidan av det.

Nu ska jag plugga vidare, så hoppas ni får en fin vecka allihopa!

 

 

 

 

19 september, 2014

Inlägget postades i

Okategoriserade

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *