Tips till framtida UC-studenter.

Halloj!

Jag tänkte tillägna det här inlägget till er framtida UC-studenter. Jag vet att vårterminen innan avfärd är ganska intensiv med mycket ansökningsformulär som ska fyllas i. Men som ni säkert har hört från er UC-koordinator: Det kommer vara värt det i slutändan. Det håller jag såklart med om.

Här får ni lite tips som kan vara bra att veta:

Först av allt så tänkte jag skriva lite om boende. Här är det jättevanligt att dela rum två och två, till och med tre och tre i vissa fall. Det var något ovant till en början men som sagt, det är så det är här och oftast så är det en väldigt rolig ”college-upplevelse”. Jag själv bor i ett co-op, vilket betyder kollektiv. Det är jättekul och jag trivs, man hittar på mycket kul tillsammans så som potlucks (knytkalas), events (konserter, sunset walks osv) och mycket annat skoj. Länk till co-op´s i Santa Barbara hittar ni här: http://www.sbcoop.org/housing.html. Housing co-op´s finns även på andra UC-campuses.

(Kanske inte den charmigaste bilden på vårt hus, men såhär ser det ut)

Gymkort behöver ni oftast inte köpa då det finns fantastiska gratis-gym här. Gymmen tillhör universiteten och det här i Santa Barbara är kanonbra. Det finns alla maskiner man kan tänka sig, även simbassäng, tennisbanor, fotbollsplaner osv osv.

Isla Vista (UCSBs campusområde) är likt Helsingborg och Lund en ”cykelstad”. Så ett tips kan vara att skaffa en cykel så ni snabbt kan transportera er. Annars är bussarna gratis för studenter vilket är perfekt om man tex vill passa på att åka downtown.

För att hålla nere matkostnaden så finns det (på UCSB) något som heter Foodbank. I USA slängs det så otroligt mycket mat, vilket är väldigt tråkigt och tragiskt. Universitetet har på något sätt ett samarbete med olika mataffärer så dom får mat som börjar bli gammal men som fortfarande är helt ätbar. Detta får sedan eleverna hämta 3 gånger i veckan. Man kan säga att dom har byggt upp som en liten mataffär där man får hämta gratis mat. Idag var jag där och hämtade avokados, äpplen, potatis och jordgubbar. Verkligen kanon. Det brukar även finnas bröd, Mac and cheese, tonfisk osv osv.

Om man vill ut och resa så rekommenderar jag (tyvärr ur ren miljösynpunkt) att hyra bil. USA är ett bil-land och det är svårt att resa utan bil. Både att hyra en bil och bensinen är väldigt billigt, så om man miljökompenserar på något annat sätt så rekommenderar jag att hyra. Då ingår även försäkring, vilket kan vara bra att ha. Oftast är vägarna väldigt fina att köra och bara det kan vara en upplevelse.

(Highway one)

(Alcatraz. San Francisco)

Jag vill också tipsa om att lägga ner lite extra tid och energi på att välja era kurser. Vi är så otroligt priviligierade som kan välja i princip vilka kurser vi vill här. Så välj verkligen dom som är relevanta för dig och din framtida karriär.

Om ni har några andra frågor hör gärna av er till mig!

// Linnea

22 februari, 2019

Okategoriserade

1. Salina