Skolstart i Hongkong PolyU – Utbytestermin

Nihao igen!

En vecka går fort härborta och igår satte terminen igång på riktigt. Mitt universitet, Hongkong polytechnic university – PolyU, har ett annat upplägg på terminer än hemma i Sverige. Detta innebär till exempel att jag läser fem kurser parallellt vilket ska motsvara de två kurser som läses hemma på programmet. Igår började Global business management och Strategic management vilket visade sig vara så mycket roligare än vad jag förväntat. Vår föreläsare var mycket kompetent och engagerad i ämnena och ville verkligen alla studenter väl vilket jag fullkomligt avgudar att se redan första föreläsningen. Resterande kurser jag läser här är Human resorce management, Managing Accounting och Managing diversity in organisations.

Ovant är det att läsa fem kurser på samma gång jämfört med en kurs i taget som hemma. Kurserna här är givetvis inte lika stora men kräver säkerligen vardera sin egen tid. Vi avslutar dessutom med final exams i december.
Universitetet i sig är stort med många höga tegelbyggnader att hålla reda på. Känns otroligt spännande att börja fördjupa sig i varje ämne och sätta igång, tro det eller ej!

Jag kan säga redan nu till er studenter som funderar på en utbytestermin – tveka inte, SÖK! Hela upplevelsen är värt allt i världen att kunna studera utomlands och få möjligheten att bo och leva i ett annat land. Det har redan gett mig så mycket nya perspektiv under en veckas tid och jag kan knappt hålla mig för att upptäcka mer kring Hongkong, såväl kulturellt som akademiskt.

Ha det gött!!!

05 september, 2017