Skolarbetet har fått oväntade tillämpningsområden……….

Efter ett utdraget ”jullov” (läs bonusdagar i form av influensa och vinterkräksjukan…) är det skönt att vara tillbaka i skolan igen, för min del har lovet nämligen varit lite prövande…… Min 6 -åriga dotter har nämligen på kort tid förvandlats från snäll liten ängel till något av en revolterande tonåring. Helt naturligt säger alla de böcker i barnpsykologi som jag läst och begrundat i mina försök att komma underfund med varför detta händer och vad jag som förälder kan göra för att förstå min dotter och försöka få situationen hemma att fungera lite mera smidigt….

Vad i hela friden har då min familjesituation med skolarbetet att göra?!

Jo, till saken hör att jag måste ta igen en presentation som jag missade på grund av mitt extra långa jullov.  Presentationen skall handla om chefs/ledarskap men vi kan applicera den kunskap vi har i ämnet till vilken situation vi vill. Intressant!!

Under jullovet har jag flera gånger dragit paralleller mellan ledarskapskursen och vad det innebär att vara förälder. Som förälder måste man både måste vara chef, det vill säga få det där vardagliga att gå runt, packa väskor för olika aktiviteter, tjata om tandborstning samt hålla reda på skolschemat….alltså att få administrationen att funka, men man måste också vara ledare…. Hur inspirerar man barn att ta egna initiativ och bli kreativa och självständiga individer som funkar socialt  och i grupp?

Detta är precis sådana frågor som vi studerat och försökt få svar på i ledarskapskursen.

Jag skall nu börja arbeta på min presentation och hoppas att jag inte bara kan lägga grunden för ett framtida ledarskapsarbete på jobbet men även hur jag kan använda kunskapen i min roll som förälder…… Lite oväntat, och inte riktigt som jag trodde när den började, men för min del kan detta visa sig vara programmets viktigaste kurs!!

21 januari, 2013

Prat om mest ingenting Studier