Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Ge service efter manus!

/skrivet av Wille

Hej på er igen!

En vecka har gått sedan jag senast skrev, tänk vad tiden går fort.

För ca en månade sedan var jag i Stockholm och shoppade. När man läser Service Management reagerar man på den service man får på ett annat sätt än normalt. Man kan ofta koppla servicen man får till olika modeller som vi läser om i vår kurslitteratur. När jag var i Stockholm besökte jag en klädbutik vid namnet Hollister. Vid kassan märkte jag att personalen sa exakt samma sak till alla kunder.

”Hi, how are you?”
”This is so nice!”
”Bye bye, have a nice day!”

Det första som ni kanske lägger märke till är att de sa allt på engelska. Detta tycker jag på ett sätt kan vara trevligt men det känns aningen konstigt. Jag tror att en del kan bli chockade och tycka att det är ”pinsamt” att prata engelska. Om personalen alltid ger service på samma sätt blir servicen inte personlig vilket jag tycker är en nackdel för den totalt upplevda tjänstekvaliteten. Det jag vill komma till är att det finns tjänsteverksamheter där personalen går efter ett manus. Fördelarna är att personalen vet exakt vad de skall säga till kunderna. Men vad händer om kunden frågar något? Måste de i detta fall svara på engelska eller kan de svara på svenska? Fundera nästa gång du går in i en butik om personalen går efter ett manus eller inte.

Vi hörs om en vecka!

/Wille

14 november, 2012

Inlägget postades i

Intressant Tänkvärt

En kommentar

  1. Claudia

    Jag tycker inte heller om det! Verkligen konstigt!

Kommentarsfältet är stängt.