Så blev Agnes manager på ICA

I det här inlägget gör vi en intervju med Agnes Sjögreen, en examinerad student som arbetar som European Sourcing Manager på Ica.

Hej Agnes, varför valde du att läsa Service Management?

Jag hade betämt mig för att läsa en ekonomiutbildning och när jag hittade information om Service Managementutbildningen på nätet så tyckte jag att det skulle passa mig.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Direkt efter examen började jag sommarjobba på ICAs ekonomiavdelning, sedan har jag haft förmånen att prova några olika tjänster inom både redovisning och marknadsföring. De senaste fyra och ett halvt åren har jag jobbat med olika uppdrag inom Sortiment och Inköpsavdelningen vilket jag tycker är absolut roligast. Min nuvarande tjänst, European Sourcing Manager, sökte jag via interna kontakter på ICA.

Berätta vad ditt jobb innebär, vad du gör?

Jag ansvarar för inköp av Private Label produkter åt ICA, Ahold Holland, Ahold Tjeckien och Rimi Baltics. Mitt uppdrag är främst att sköta hela upphandlingsprocessen av produkter bland annat inom kategorierna Pasta, Tex Mex och Förvaring samt en del glutenfria produkter. Det innebär att jag förhandlar inköpsavtal, arbetar med leverantörstrategier, väljer leverantörer och upprätthåller relationer med uppdragsgivarna i de olika länder. Arbetet innebär en del resor, framförallt inom Europa.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Största utmaningen är att jag har väldigt många kontaktytor i en internationell miljö. Jag agerar ”spindeln i nätet” mellan olika uppdragsgivare och leverantörer. Mitt arbete kräver också en god förståelse för olika företagskulturer och att allt inte fungerar likadant i alla länder när man gör affärer, men det är också den utmaningen som gör att jag trivs så bra med mitt jobb.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Service Managementutbildningen är bred och jag har haft nytta av väldigt många delar från utbildningen. Främst fick jag en grundläggande förståelse för hur retailföretag fungerar och hur utvecklingen sett ut genom tiderna. De olika caseuppgifterna som vi fick under åren tyckte jag också var nyttiga för att förstå hur teorin används i praktiken. Mina år på Campus gjorde även att jag fick ett nytt sätt att tänka kritiskt och uttrycka mig på ett bra sätt både i tal och skrift, vilket jag haft stor nytta av i yrkeslivet.

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Ett tips är att försöka jobba extra i t ex en butik. Det är ett jättebra sätt att få en förståelse hur ett retailföretag fungerar i verkligheten. Ett annat tips är att välja ett uppsatsämne du verkligen är intresserad av, det gör uppsatsarbetet roligare och mer lärorikt.

11 april, 2012