Rätt ledare på rätt plats

Service Management har ju sex helt olika inriktningar: Health, Logistics, Food, Tourism, Hotell&Restaurang och Retail. Vad är det då som håller samman de olika inriktningarna? När jag ska förklara utbildningen brukar jag försöka förklara det som en kvadrat med en mix av de fyra hörnstenarna ledarskap, ekonomi, marknadsföring och inriktningen. Det är en väldigt förenklad bild, men ändå.

Idag har jag fått tillfälle att fundera med över det där med ledarskap. Var med kåren på Olympia, Helsingborgs fotbollsstadion, och lyssnade på f.d. förbundskapten Tommy Söderberg som pratade om ledarskap i samband med U21-EM som var bl.a. här i Helsingborg i somras. Efter föreläsningen gick vi och diskuterade hur viktigt det är att det faktiskt finns olika typer av ledare, och vikten av att dessa ledare hamnar på rätt plats!

Största exemplet var såklart Tommy Söderberg. Vi uppfattade honom som en energisk och målinriktad man med mycket hjärta. Passar en sådan ledare överallt? ”Nja” var svaret vi kom fram till! Tänk om en så driven ledare kommer in på ett företag med mindre motiverade anställda och börjar prata om gemensamma mål, använda sitt kraftfulla kroppsspråk och peppa genom att säga ”kom igen nu gubbar så kör vi”? Kanske inte hade blivit så bra.

Min poäng med detta är att jag tror att det behövs många olika typer av ledare. Ledare till motiverade och mindre motiverade medarbetare, ledare för förändring eller förvaltning och så vidare. Att ha en examen från Service Management innebär inte att man automatiskt arbetar med ekonomi eller marknadsföring på IKEA. Vi kan lika gärna bli sportchef på HIF, personalchef på PEAB eller destinationsutvecklare för Ving. Eller något helt annat – för alla branscher och företag behöver duktiga ledare.

Det kanske låter flummigt att säga att vi kan arbeta inom vilket företag som helst, men man kan ju också se det som att det öppnar dörrar till möjligheter som inte andra utbildningar gör. Vad jag blir är upp till mig – the sky is the limit!

02 december, 2009

Studier