Ny kurs: Metod och analytisk färdighet

Hej allihopa!

I det här inlägget berättar jag lite grann om den nuvarande kursen som jag läser. Kursen heter metod och analytisk färdighet (KSMD41). Kursen har ett syfte till att jag som student ska kunna uppvisa metodologiska samt vetenskapsteoretiska färdigheter. Jag ska även kunna formulera och genomföra en vetenskaplig undersökning som uppfyller kraven för ett examensarbete som jag således har nästa år. Dessutom ger kursen mig mer djupgående kunskaper om val av metoder och en större överblick av de mest använda metoderna inom samhällsvetenskap.

Vi har nyligen haft en inlämning om foskningsdesign (kvantitativ) där fokuset låg på olika metodologiska val, analysstrategier samt efterarbetet Just nu lär vi oss i kursen om observationer, intervjuer samt dokumentstudier. Detta är bra att lära sig om eftersom det är något som kommer vara till nytta när vi gör uppsatsarbetet samt examensarbetet. Utöver detta, befinner jag mig just nu i Schweiz för att hälsa på nära och kära. Bjuder på en härlig bild från flygplatsen.

/ Medina

23 mars, 2021