Noras tips n’ tricks inför första tentan

Vet att många närmar sig första tentan för terminen och kanske första tentan på universitetet. Därför tänkte jag lista mina tips innan, under och efter tentan som kanske blir till hjälp.

Prepp innan tentan!

· Börja i tid – Låter alltid som en så klyschig och självklar grej men det ligger något i det. Du sparar tid, energi och rejäl tentaångest. Tips är att försöka repetera efter varje föreläsning vad som varit extra viktigt!

· Sluta prokrastinera & just do it! – Alla har vi nog en tendens att vilja göra allt annat än att gräva ner oss i kämpiga böcker och ämnen. Städa, träffa vänner, träna…you name it! Men gör upp en rimlig pluggplan och följ den så minskar du stressen när tentan börjar närma sig på allvar. Dessutom boostar du dig själv när du känner att du varit duktig och faktiskt tagit tag i saker.

· Glöm inte att ta pauser ibland och bryt av med något du tycker är roligt och som ger dig energi. På detta sättet blir du mer effektiv när du väl ska läsa igen.

· Köp godis och lägg fram ID-kortet – förbered alla stressmoment dagen innan så du kan sova gott och fokusera på rätt saker. Lägg fram ditt ID-kort, fixa två bra pennor och sudd, köp allt du kan tänkas behöva på tentan såsom gott snacks eller dricka.

· Ställ klockan i tid så du har god tid på dig att äta en stadig frukost och ta det lugnt.

Sammanfattningsvis – Gör allt du kan i förväg för att undvika onödiga stressituationer så du kan ge all energi åt tentan och inte tänka på annat!

Under tentan!

· Kom i god tid och känn in läget! Preppa bänken med det du behöver inför tentan.

· Stäng av mobilen, givetvis!

· Gå på toaletten – De flesta tentor har ofta som regel att ingen får lämna tentasalen under första timmen vilket inkluderar toabesök.

· Tro på dig själv och skapa lite självförtroende. Du kan så mycket mer än du tror!

· Läs frågan noga och fundera ut vad som frågas efter och hur du kan besvara den på bästa sätt. Ska du diskutera eller beskriva ett ämne? Viktigt att läsa noga!

· ÄT GODIS! – Kan nog vara det bästa jag vet att få igång tankeverksamheten med lite socker. Eller så föredrar du nötter, energibars, kaffe, drickyoghurt, vatten eller ingenting alls.

· Få inte panik om du inte vet exakt hur du ska besvara en fråga. Du kanske kan tänka runt den och skriva det du kan och få poäng för det? Eller återkom till frågan senare så kanske du kommer på svaret på vägen.

· Stressa inte upp dig för att folk börjar bli klara och lämna salen. Alla har vi vår egen takt så ta dig din tid och gör ditt bästa. Du bedöms på ditt innehåll, inte tid!

Efter tentan!

· FIRA FIRA FIRA! – Jag har som tradition att alltid skåla in eftertenta-känslan med mina bästa vänner med en flaska bubbel. Oavsett hur tentan har gått så är den över och det är värt att fira på något sätt. Så var stolt!

Stort lycka till och kör hårt!

Ha det fint!

/Nora