Några sista rader från mig…

Hej alla läsare!

Jag vet att det var längesedan jag skrev och berättade vad som händer i arbetslivet men de senaste två månaderna har verkligen gått fort. Jag började min nya tjänst i början av januari och sedan dess har all min tid ägnats åt att komma in i min nya arbetsroll.

Första dagen på min nya arbetsplats var självklart nervös och den största utmaningen var helt klart att lära känna alla nya kollegor och lära mig deras namn. En uppgift som kan verka lätt men utan namnbrickor och ett tjugotal nya ansikten att känna igen så tog det en dag eller två innan allas namn var inprintade.

Den första tiden var helt klart en mjukstart då jag har fick en hel del internutbildningar och möjlighet att lära mig de olika programvarorna jag ska jobba med framöver. Jag har fått insikt i rådande rutiner, vem som gör vad, när och hur och framförallt vilka arbetsuppgifter jag kommer att sköta. Många timmar har således lagts ner på mig för att jag ska få de bästa förutsättningarna och jag känner mig väldigt tursam som har börjat jobba på en arbetsplats där arbetsgivaren verkligen satsar på upplärning under den första tiden.

Att vidare få kvittera ut jobbdator och jobbtelefon kändes som en milstolpe i min nyligen påbörjade karriär och känslan av att lägga in frånvaromeddelande i Outlook och sätta min telefonanknytning på ”Möte” är fantastiskt. En känsla av att ha ett riktigt jobb!

Efter många timmars upplärning, team building aktiviteter och intensiva eventdagar har jag äntligen kommit in i rollen som projektkoordinator. Men vad innebär min roll egentligen? Jo, jag administrerar, organiserar och genomför möten, fakturerar events, träffar nuvarande och blivande kunder, uppdaterar datasystemen, säljer utrustning, lokaler med mera med mera. Frågan är snarare, vad gör jag inte? Charmen med mitt jobb är helt klart att jag gör det mesta, den enda dagen inte är den andra lik och att allt möjligt kan hända. En tjänst helt i min smak!

När jag tänker på vad jag gör, i jämförelse med många av mina gamla kursare från Service Management, så inser jag att vi är vilt spridda med varierande arbetsuppgifter i såväl det privata näringslivet, som i kommunal- och landstingsregi som hos arbetsgivare utomlands. Det enda som enligt min åsikt kan begränsa en utexaminerad Service Management student är den egna viljan och visionen. Men har man lyckats plugga tre år på universitet så anser jag att man verkligen inte har en bristande vilja och sannerligen inte heller en bristande vision om att ta en akademisk examen en vacker dag och etablera sig i arbetslivet.

Mitt råd till alla er som studerar och ni som funderar på att studera vidare på universitet är att inte glömma att drömma om hur man en dag vill att livet ska se ut. En vacker dag blir drömmen sann. Det blev min.

Tack för allt!

28 februari, 2011

1. Mathilda

Du skriver verkligen jättebra Carolin. Lycka till med nya jobbet. Inom ett år ses vi i arbetslivet på riktigt 😀

2. Per Karlqvist

Lycka till med att leva din dröm, och fortsätt med skrivandet om du kan!

3. Kristina Nilsson

Tack söta du för att du förgyllt vår lilla blogg! Lycka till vännen! Nu har du världen i dina händer 😀 Puss

4. Anna Lindén

Vad roligt att läsa om din entusiasm och positiva inställning inför allt det nya på nya jobbet. Vilken kanonrekrytering din arbetsplats gjort!
    Så bra at du skriver uppmuntran till dem som funderar på att plugga eller håller på. Det är värdefullt med levande exempel på att drömmar slår in : )
    Jag själv njuter av min mammaledighet på dagarna och på kvällarna pluggar jag projektledning på Berghs. Det är roligt att utvecklas!
    Stor kram till dig och lycka till i fortsättningen.
    /Anna