Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Ljus framtid inom serviceyrket!

”När vi äter middag, lagar cykeln eller måste städa. Svensken utnyttjar andra tjänster som aldrig förr. För den som vill jobba med service är framtiden ljus”

Så står det på förstasidan av dagens (9/4) Metro Skåne. Vidare i artikeln kan man läsa att dagens kunder är mer stressade och att de därmed också blir mer otrevliga och tålmodiga. Dessa kunder finns och kommer alltid att finnas. Skicklig servicepersonal bemöter dessa kunder utan att blanda in känslor. När kunden brusar upp och är otrevlig gäller det att hålla känslorna borta och undvika att gå in i en försvarsposition. Istället ska kunden mötas med en trevlig ton som frågar vad som blivit fel och hur det kan åtgärdas, ”/––/ det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande”. Så säger Eva Gyllensvaan som blir intervjuad i artikeln. Hon avslutar med, ”den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta”. Precis så är det. Alla har erfarenheter av bra eller dåligt bemötande från servicebranschen och eftersom word-of-mouth, eller ryktesspridning, är väldigt viktigt i marknadsföringssyfte blir servicemötet ett väldigt viktigt moment.

Servicebranschen är verkligen växande. Samtidigt som näthandeln ökar, minskar också behovet av att äga saker. Istället vill man att saker ska vara tillgängligt. Att ha musik tillgängligt är ganska vedertaget idag. Det är inte lika viktigt att äga en CD skiva längre. Bilpooler blir mer och mer populära. Varför ska man äga en bil när den mest står still? Det senaste jag hörde (vilket visade sig vara ganska gammalt) var att man kunde prenumerera på exempelvis handväskor. Ny handväska varje månad, varför äga?

09 april, 2013

Inlägget postades i

Intressant