Jag är oerhört stolt och jag lovar att det kommer bli skoj!

Food Service Management? Varför då?

När jag var 16 började jag som kassörska i en mataffär och tyckte det va rätt skoj, fick möta människor, lära mig sortiment och fick dessutom 52 kr/tim! Lyx som 16-åring. Jag avancerade rätt snabbt och blev delikatessbiträde och efter gymnasiet blev det (efter ett halvår i Australien) heltid i delikatessen. Jag var kvar i samma butik i nästan 4 år, dels som ansvarig i delikatessen och dels som helg- och kvällsansvarig för hela butiken. När jag till slut förstod att jag ville vidare så kände jag ändå att det var inom livsmedelsbranschen jag ville verka.

Jag sökte på studera.nu och fann en yrkesteknisk utbildning med inriktning livsmedel som gavs via LTH fast på Campus Helsingborg. Jag tog mig för att ringa till programansvarig för att höra mig lite för vad den innebar. Istället för att beskriva utbildningen frågade hon vad det var jag skulle vilja jobba med. Jag sa att det är inom branschen jag vill vara men att jag skulle vilja ta klivet upp till koncernnivå snarare än butik eller produktion.

”Då ska du söka Food Service Management istället tycker jag”, sa hon och förklarade att det är en ledarskapsutbildning med inriktning mot livsmedelsbranschen som ges på Campus Helsingborg under Service Management i samarbete med LTH. ”Du får en kunskap som är efterfrågad av näringslivet och genom ett samarbete med aktörer inom området är programmet delvis format efter deras önskemål. Du får en god blandning av service management, ledarskap, ekonomi och affärsutveckling samtidigt som du läser näringslära, mikrobiologi, kvalitetsstyrning och produktutveckling. Jag tänker mig att ni kan jobba som produktutvecklare, produktchefer, kvalitetschefer eller varför inte butiksägare”, berättade hon.

Ja det lät banne mig intressant och nu efter 3 år är jag oerhört nöjd med att ett kort samtal med programansvarig fick mig att välja Food Service Management. Jag är också oerhört stolt över att snart kunna presentera mig med att jag har en filosofie kandidat (fil kand) i Food Service Management.

Jag kan lova er att om ni söker någon av Service Management-inriktningarna så får ni 3 härliga år på Campus som blir en tid av glädje, spännande utmaningar och en himla massa skoj studentliv. Jag försäkrar er om att ni får en riktigt bra utbildning som blir mer och mer erkänd av arbetslivet vilket innebär kanonjobb för er när ni går ut. Jag kan inte tänka mig att ni kommer ångra er! SÖK SÖK SÖK! 😀

Nu är bara frågan vart jag kommer hamna och vad det kommer bli av mig 😛

Lycka till med era ansökningar!

09 april, 2011

Okategoriserade

1. Amra

Hej!
    Jag funderar på att läsa det här programmet, men har inte riktigt bestämt mig än. Hur många är ni som läser programmet? Vad läste du för program på gymnasiet? Vad kan man ha för arbetsuppgifter om man t.ex., efter avslutad utbildning, skulle arbeta som produktutvecklare?

Tacksam för svar!

2. Kristina

Hej!
    I min klass, vi som är klara nu till sommaren, är vi 10 stycken. I de två andra klasserna är de 12 st i varje tror jag. Vi läser de flesta av våra kurser tillsammans med andra klasser, Service Management-kurserna tillsammans med Logistic SM och LTH-kurserna tillsammans med Livsmedelsteknikerna, så vi är alltid många under föreläsningar och sånt. Ger en bra blandning av frågor och information.
    Jag läste Naturvetenskaplig linje med inriktning miljö på gymnasiet.
    Som produktutvecklare kan du jobba på flera olika plan, bland annat kan du vara den som fysiskt utvecklar produkten, till exempel vad ska vi tillsätta för att konsistensen ska bli mer fluffig. Eller så är man produktutvecklare mer som en idéspruta, till exempel skulle ketchup gjord på banan sälja? Hoppas du förstår var jag vill komma med min förklaring. Som produktutvecklare finns det flera dimensioner att arbeta med.
    Hoppas du söker!