It’s the final countdown – utbytestermin PolyU

Hi folks!

Nu är tiden här! Den som jag fruktade för redan när jag började ansöka till utlandsterminen – FINAL EXAM PERIOD! Overkligt på så många plan. Det är så mycket känslor och tankar som simmar runt just nu. Jag har skrivit två av fyra finals så är verkligen halvvägs klar med denna madnessperioden. Vet inte hur jag lyckades men jag råkade få alla fyra finals att skriva på fem dagar. Känner lite ”dra-bort-plåster”-känsla, ni vet! Kan ju vara ganska skönt att ha dehär överstökat så jag kan gå vidare och återuppta mitt liv (lite så känns det), men samtidigt blir jag så avundsjuk att höra andra studenter som har dagar emellan varje tenta. Skönt ju? Inte lika stor press, fokusera, planera, hinna återhämta sig, läsa lite till, ta in informationen, pausa, smälta, SOVA. Inte Nora! Här ska allt ner i en mixer och presteras inom denhär begränsade tidsaspekten.

Så, idag är jag alltså halvvägs och har haft min lediga dag. Imon är tredje tentan och dagen efter sista. Ska bli så skönt just nu att bli klar. Jag är ganska omotiverad och skoltrött måste jag säga. Dehär är inte det mest optimala sättet för mig att lära mig. Korvstoppning är ett bra ord i dehär sammanhanget. Jag önskar mig fotografiskt minne i juklapp! På ett sätt gör det mitt akademiska och seriösa jag lite ledsen över att känna att denhär informationen med största sannolikhet kommer att försvinna inom ett par timmar efter sista ordet är skrivet i tentabladet. En liten känsla av meningslöshet! Den mest användbara och betydelsefulla kunskapen från terminen har ju skett under de andra veckorna och det känns orättvist att på något vis behöva råplugga för att bevisa vissa saker på ett papper. Denhär sista (och korta) tiden har känts så monoton. Gå upp relativt tidigt, fram med böckerna, läsa och förstå de delar jag har schemalagt för dagen, sova. Nåväl! På något sätt känner jag att jag får nog sätta finalsen i en liten parantes och vara så tacksam som jag kan vara för det jag lärt mig på föreläsningarna, andra rapporter och presentationer. Det är där min kunskap har vuxit fram, inte genom att stoppa final exam-korvar. Här fick ni lite renodlad och bitter ärlighet från mig! Jag skulle ljuga med att säga att finals är något jag predikar. Samtidigt – denna perioden som har motsvarat totalt två av mina 15 veckor i Hongkong och för tillfället är humöret trött och inte på topp, men sätt det i relation till min totala upplevelse här så känns denna perioden ändå hanterbar. Jag är nog både lite slutkörd över hela exam-grejen och samtidigt ledsen att få behöva lämna denhär utbytesterminen.

Blandade känslor nämnde jag tidigare. Varför? Jo för dagen efter min absolut sista final är min sista dag i Hongkong. Det känns ganska tungt måste jag säga att jag lämnar så tätt inpå en såpass intensiv tentaperiod här. Jag vill gärna lämna på topp känner jag. Hade kanske velat krama ur det sista av Hongkong och få andas ut här lite. Lyxproblem!! Jobbigt att också säga hejdå mitt i allt till de fina vänner jag har skaffat mig här. Det har verkligen varit något som har berikat min termin!

Nu ska fröken trötter ladda batterierna inför morgondagen!

Ha det bäst!
/Nora
Ps. Här ska det egentligen vara en cool bild!

14 december, 2017

Okategoriserade