Service management blogg

Morgondagens ledare bloggar om studentlivet

Inspirerande och engagerande

Människan vill bli älskad, 
 
i brist på det beundrad, 
 
i brist på det fruktad, 
 
i brist på det avskydd och föraktad.
 
 Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till vad pris som helst.
 
                                         (Ur ”Doktor glas” av Hjalmar Söderberg)
 
Efter en heldagsutbildning genom jobbet i ämnet kundbemötande har ny energi spridit sig i mitt sinne.

Två mycket inspirerande kvinnor har genom mängder av små iscensättande övningar fått oss att reflektera över vad minimala saker betyder för kundens slutliga upplevelse.

Vi har talat om LÖN (Leende Ögonkontakt Nick) till kunden. Att verkligen se och uppmärksamma varje enskild kund. Fått prova på hur olika typer av kroppspråk påverkar känslan av välkomnande, facinerande hur enbart en vriden fot kan förändra känlslan så mycket. Vi fick lära oss en mall för feedback; feedback i Jag-form, beteende, känsla, konsekvens och ev förslag på lösning. Som träning fick vi ge alla i gruppen positiv feedback som verkligen laddade batterierna fulla igen. Avslutningvis knöt vi ihop säcken med att sammanfatta vad just vi tar med oss från dagen, vad vi sätter för mål för oss själva och slutligen vad vi önskar att kunderna ska tänka när de mött just mig.

Mina samlade tankar sammanfattas här:

  • Tänk positivt – var positiv – sprid positivakänslor!
  • Alla kunder är trevliga kunder – det syns vad vi tänker!
  • Ge feedback – positiv feedback lyfter människor att bli bättre.
  • Man blir aldrig roligare än man gör sig – bjud på dig själv och skapa fantasitska möten.
  • Höga förväntningar på människor ger bättre prestationer.
  • Var öppen i hela kroppen – välkomna andra i varje möte.
  • Se ALLA!
21 september, 2010

Inlägget postades i

Okategoriserade