Ett riktigt flaggskepp!

M&M 1

Förra fredagen hade vi retailstudenter tenta i vår inriktningskurs som går under namnet “plats- och affärsrelationer”. Denna kurs handlar om allt från hur butiker lokaliseras för att maximera lönsamhet till hur effektivt olika butiker jobbar med sin logistik. För er som inte vet vad logistik är så kan jag varmt rekommendera min kära “logistik-kollega” Mattias inlägg om just detta, inlägget hittar ni här.

Jag har under denna kurs fått ett ökat intresse för hur logistik inom retailbranschen fungerar men det som jag tycker är extra roligt och intressant inom denna inriktningskurs är något som kallas flaggskeppsbutiker. Flaggskeppsbutiker är butiker som har den primära uppgiften att synas och att istället för att bara skapa en lönsam butik förmedlar ett “utvidgat koncept” med syfte att främja varumärkesbyggandet. När jag var i London för en vecka sedan såg jag flera exempel på flaggskeppsbutiker, en butik som sticker ut lite extra och fascinerar mig (trots min jordnötsallergi) är butiken “M&M’s World” vid Leicester Square. Detta är en butik som består av tre (!) våningar fyllda av M&Ms produkter, allt från godis till tröjor och kramdjur (eller gosedjur  för er som föredrar det begreppet) går att finna i denna butik. Jag tycker det är väldigt coolt hur man kan skapa ett sådant helhetskoncept av en tillsynes ganska begränsad produkt och hur man på detta sätt kan expandera och bygga vidare på ett redan känt varumärke. Jag ser därför fram emot att studera denna typ av butiker närmare under vår kommande B-uppsats.

Ha det bra!

M&M 2

M&M Road

 

 

Det här inlägget postades i Retail, Studier, Tänkvärt, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt