Det fina med ett extrajobb

Sitter just på på tåget upp mot Stockholm. Min tredje hemstad. Sen så far jag vidare mot Gävle för att umgås med den ständigt saknade familjen innan jag påbörjar slutspurten av mitt sommarlov. Denna slutspurt stavas dessvärre inte ledighet. Den stavas jobb. För oss som inte valt att leva på lånade pengar så är detta ett måste. Jag har jobbat extra vid sidan av studierna under hela min studietid. Fick ett infall av jäklar anamma i början av mitt första läsår och det har ännu inte släppt.

Att jobba extra kräver en del uppoffringar. Eftersom helgerna är rena rama guldgruvan för en student så får man ofta försaka några helgers ledighet varje månad för att tjäna de där slantarna. Jag har dock aldrig tvekat. Det fina med universitetsstudier är att man kan vara väldigt flexibel. Ofta har man inte mer än 16 h undervisning per vecka. Detta medför självklart ett extra ansvar men även en extra frihet att disponera den lediga tiden som man vill.

Dock ska understrykas att inte alla studenter jobbar extra och alla har olika prioriteringar. Men vill du leva lite extra lyxigt, ha råd att åka iväg på resor så rekommenderar jag det starkt. Pengar köper frihet, du slipper vända på varje krona i slutet av månaden och du slipper betala av ett lån fram till dina mid fifties. Så är det.

11 augusti, 2011

Extrajobb