Det egna varumärket

Vi lever i en värld av varumärken och det är inte bara företag som är i behov av att vårda dem, det är även viktigt för oss som enskilda personer. Jag har varit på flera olika föreläsningar angående att äga sitt eget jag och att vårda sitt personliga varumärke på bästa sätt. Ett av de mest effektiva sätten att kontrollera sitt eget varumärke är att googla sig själv på internet. Genom att söka på ditt eget namn får du upp de flesta av de digitala avtryck du gjort på nätet. Att styra vad som syns om sägs om dig på nätet är en av de viktigaste strategierna för att vårda det personliga varumärket. Det kan låta lite diffust, vem bryr sig om vad jag kommenterar på Facebook eller publicerar i min blogg? Sanningen är att många arbetsgivare är väldigt intresserade av detta för att få en tydligare bild av exempelvis sina anställda eller arbetssökande. Genom att arbeta aktivt med vad som syns av dig på internet kan du ladda ditt varumärke positivt. Att äga sig själv är en självklarhet likväl som en rättighet.

Jag startade för snart en månad sedan en professionell hemsida med inriktning på vad jag vill syssla med efter avslutade studier. Där har jag lagt ut mitt CV och en kort biografi över vem jag är och vad jag vill. Jag har även en blogg där jag varje vecka skriver krönikor om saker som intresserar mig och förhoppningsvis potentiella arbetsgivare. Hemsidan är även ett forum där jag publicerar intressanta föreläsningar bland annat.

Så, nu vill jag att alla googlar sig själv och börjar rensa. Have a nice weekend everyone!

Det här inlägget postades i Intressant och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt