Case, case, case och åter case…

I Strategi och verksamhetslednings kursen har uner hela kursen gått ut på att analysera olika case kopplat till teorierna. Vad är ett case? Jo, en beskrivning av ett företag och dess problem inom ett visst ämne som vi studenter sedan ska analysera och komma med förslag på lösningar till. Faktiskt ett väldigt intressant sätt att lära sig på då vi får chansen att applicera de akademiska teorierna direkt i ”verklighetern” (även om det ibland är konstruerade case). Det öppnar upp möjligheten att tänka lite mer fritt och koppla ihop olika teorier till problem som vi med stor sannolikhet kommer att stöta på i framtiden.

Dock börjar vi känna oss lite mätta på att sätta oss in i case nu när vi är inne på kursens 7:e case. Trots att detta i mina ögon är det som varit det roligaste att jobba med. Vi ska analysera ett företags belöningssystem och se vilka faktorer det fångar upp, för att sen föreslå hur de kan förbättra detta för att bättre matcha den strategi företaget valt.

Tack och lov hinner vi få några dagars välbehövd ledighet mellan morgondagens (torsdagsens) inlämning och uppstarten av kursens sista del på tisdag. Då inleds nämligen det avslutande live caset – ett företag, som fortfarande är hemligt, kommer till oss och gästföreläser om deras situation udner två stycken 3 timmars föreläsnignar vartefter vi enskilt ska analysera och föreslå lösnignar på dessa.

Spännande ska det bli vill jag lova!

09 mars, 2011