Att studera tillsammans – en god studieteknik

Att studera tillsammans är en mycket god studieteknik och för att inte tala om rolig!

Vissa program, ofta inom samhällsvetarprogram, har mycket ”egen studier” vilket innebär många antal sidor i kurslitteraturen att läsa. Då är det ett toppen tillfälle att gå ihop några stycken och sitta tillsammans, kanske först läsa tyst själva för att sedan diskutera tillsammans. Dubbelinlärning och dessutom trevligt sällskap! Sedan är det till stor hjälp att man enkelt kan klura ut svåra begrepp tillsammans och annat man inte förstår, då lärarhjälpen är begränsad på universitetet.

Det luriga är väl att försöka hålla annat prat utom studierna borta, det är lätt hänt att man övergår till annat snack. Mitt tips är då att ha bestämda ”snack-pauser”. Köra fullt ös plugg i ca två timmar och pausa en 15-30 minuter och repeat!

Om man inte hittar några att studera med, finns exempelvis ”SI-möten” på campus vilket är en grupp äldre studenter som tidigare har läst den kursen du nu läser och styr upp möten där dina kursare bjuds in. Perfekt tillfälle att lära känna fler av dina kursare dessutom!

Här sitter vi tillsammans på campus och skriver på våra enskilda reflektionspapper. Trots att det inte är ett stort grupparbete har det alltså sina fördelar att ändå sitta ihop för att till exempel få idéer eller fråga om råd. Ibland behövs bara extra motivation eller någon som skriver på morgonen och tvingar en upp ur sängen och ut genom dörren 🙂

Plugga på!

/Saga