Varför sökte jag till Service Management…?

Hej alla framtida högskolestudenter!

Nu på lördag är det dags för högskoleprov, oj så jag minns den stressiga å otroligt långa dagen och hjärnan är som en degklump efteråt. För mig gick det dessvärre inge vidare på det provet, tur att jag lyckades kompensera med bättre slutbetyg på gymnasiet… Vilket gjorde att jag kom in på mitt drömprogram, Service Management på lunds universitet!

Så i ära till den aktuella ansökningsperioden, tänkte jag berätta om mina tankar angående högskolan. När jag valde att söka, varför just detta program och hur jag nu i efterhand reflekterar till valen jag gjorde. Förhoppningsvis är det någon nyfiken eller förvirrad själ som kan ha detta i åtanke som inspiration eller lärdom av mej.

Huruvida du snart är nybakad student (woho, grattis i förskott), hemkommen från en jorden-runt-resa eller känner att det är dags att pausa från jobbet för att med utbildningens hjälp klättra på karriärsstegen – ÄR NU ANSÖKNINGSPERIODEN TILL HÖGSKOLAN ÖPPEN! Och all stress, press väller över en och tankar såsom ”gör-jag-nu-rätt-val”, ”tänk om” går på hög varv i huvudet… Och tro mej, vi alla är eller har varit där och allt löser sig på ett eller annat sätt (Min viktigaste lärdom.)

Bildresultat för choosing university

Okej, min story: Jag började rätt tidigt att surfa runt på olika chattforum och antagning.se för att se vilka utbud som fanns i HELA Sverige på det jag var intresserad av. Jag var faktiskt inte alls säker på vilket program jag ville läsa, men var rätt bestämt på att jag ville åt en kandidatexamen. Så i letandet utgick jag endast från ämnen jag tycker om och vad jag generellt tycker är intressent. Jag visste att jag var mer samhällsvetenskapligt-lagd och har alltid tyckt om event och projektledning. Av ren slump hamnade jag i mitt googlade faktiskt just på denna blogg och föll pladask för vad studenterna hade skrivit om programmet. Med ytterligare lite forskning om Service Management på Campus Helsingborg, blev jag kär! Direkt efter studenten valde jag att söka in till högskola, en såndär ”bara för att”. Jag valde då retail-inriktning och KOM IN men tackade nej och packade istället alla mina ägor och samlade pengar och drog som många nyblivna äventyrslystna studenter med frihetskänsla i kroppen ut på en jorden-runt-resa. Efter ett år på resande fot bestämde jag dock (när pengarna var slut lämpligt nog…) att det var dags att påbörja en högskoleutbildning. Tanken var att jag även kunde använda detta rese-år som en ångertid, jag hade alltid Service Management-programmet i huvudet och jag ville fortfarande söka till det. Lärdom och tips nr 2: Ha programmet i åtanke under en period och se om dina åsiker/tanker om det ändras med tiden.

Bildresultat för choosing university

När jag då sedan sökte till programmet valde jag spontant turism istället, fortfarande med glädjen till resandet i åtanke. Och jag KOM IN och (efter några veckors funderande) TACKADE JA! Sedan var det full sjå att leta studentboende. Lärdom och tips nr3, desto snabbare du tackar ja till din utbildning desto mer tid har du att hitta ett bra studentboende. Jag som flyttade från Stockholm hade noll koll på Helsingborg och ännu mindre om studentboende. Det finns ett antal här i Helsingborg, mer eller mindre närmare campus. Vill du bo i korridor med gemensamt kök, dela kök med en person eller ha eget kök? Här finns ju även alternativet att bo i Lund och pendla. Så fundera i tid och googla!

När du har bestämt dig för din utbildning, tackat ja och hittat boende (om du inte har turen och redan bor här) så väntar ett fantastiskt äventyr! Jag googlade mycket om utbildning absolut MEN jag hade ingen aning om hur någonting egentligen funkande. Allt är väldigt omtumlande i starten, det är mycket nu information att ta in och allt kastas på en. Återkoppling till lärdom nr1 – det löser sig! Jag var så osäker på min utbildning i starten, på högskolelivet, på allt men vad jag har lärt mig nu i efterhand är att det tar tid att anpassa sig och låt det göra det. Jag blir nu alltmer säker på min utbildning och trivs fantastisk bra på Campus Helsingborg och studentlivet här. Det är en underbar stad, campus ligger så centralt det går och det är lite av en ”alla-känner-alla” atmosfär i skolan.

KLART du ska söka till Campus Helsingborg nu till hösten, då väntar även en fantastisk novischperiod!! Två veckors festande med alla nya å gamla studenter, en chans att lära känna alla på campus och samtidigt staden!!

Kram

Saga