Varför ska du söka in till kandidatprogram i logistics service management?

Hallå! Hoppas allt är bra med er alla och att ni fått njuta av det fina vårvädret denna vecka 🙂

Här i Helsingborg flyter det mesta på som vanligt. I min klass har vi haft årets sista salstenta, solen börjar hitta hit, vårbalsbiljetterna är slutsålda och försäljningen av biljetter till ceremonin samt banketten har påbörjats. Men viktigast av allt, idag är det 26e mars vilket betyder att ansökningsperioden till höstens utbildningar öppnade för ett tag sedan och ni alla har chans att söka in till kandidatprogrammet i logistics service management! Här nedan hittar ni mina tankar kring varför ni bör söka till detta kandidatprogram samt hur jag hittills upplevt utbildningen.

Jag har nu läst mina första 45 högskolepoäng, vilket betyder att jag läst tre av de 14 kurser som programmet innehåller. Jag måste säga att jag hittills är positivt överraskad av utbildningen. Under de första månaderna rusade mina tankar runt i huvudet och flera gånger om dagen ställde jag samma fråga till mig själv, ”Varför läser jag logistik, har jag någonsin haft något intresse för detta?”. Anledningen till min tveksamma inställning tror jag grundades i att jag inte har någon tidigare erfarenhet av logistik och drog slutsatsen kring att det enbart skulle handla om lastbilar, transporter osv. Jag hade i början svårt att förstå kopplingen mellan logistik och service management. Nu några månader senare, ett snäpp klokare och med flera kurser avklarade så har jag vävt samman den kunskapen jag lärt mig och börjar nu förstå tanken bakom det tvärvetenskapliga programmet logistics service management.

Så som jag tolkar utbildningen är att skapa sig en förståelse för hela supply chain och hur de olika avdelningarnas arbete påverkar slutkonsumentens upplevda service och kvalitet av produkten eller tjänsten. Det handlar mycket om hur en leverantör/ett företag kan erbjuda så hög service som möjligt till kunden för så låga kostnader som möjligt för leverantören/företaget.

Den del som jag tycker är det mest intressanta är hur mycket logistiken faktiskt påverkar den slutgiltiga upplevelsen. Tänk er bara hur skulle världen fungera utan logistiken? Ett enkelt exempel: När du beställer en tröja på nätet och butiken lovar dig leverans inom ett visst antal dagar. Hur kan dem lova dig det? Företaget måste exempelvis ha varan i lager (vilket kostar dem pengar) alternativt veta att dem snabbt kan få varan levererad av sin leverantör. De måste ha en transportplan, vilket transportmedel ska användas, vad kostar det, hur påverkar det miljön? Företaget bör ha ett orderprocesssystem där dem kan hantera din order. Dagligen arbetas det med dessa punkter och många många fler runt omkring i världen för att få ihop logistiken och kunna erbjuda kunden det den söker.

Utav de kurserna som vi hitills läst så anser jag att det varit en bra blandning mellan ren logistik och service management. Vi har läst en del om typiska logistik bitar, men vi har nästan alltid på något sätt vävt in service management. Exempelvis, Hur påverkar valet av transportmedel kunden. Ska man välja det billigaste, det snabbaste eller det som är mest miljövänligt? Alternativt är det upp till leverantören att välja eller upp till kunden? Jag anser att utbildningen är modern på de vis att vi fokuserar mycket på framtidslösningar. Hur gjorde dem förr, vad gör dem idag, men hur kan vi göra i framtiden? I olika examinationsuppgifter samt gruppdiskussioner får vi lägga fram våra egna tankar kring hur vi tror att man kan förbättra olika delar och helheten hos organisationer för att genom det kunna förbättra vår världs förutsättningar!

Önskar er alla en glad påsk!