Varför Service management?

Hej igen!

Tiden börjar dra ihop sig för valet av universitet och jag kan tänka mig att flertal av er läsare sitter och grunnar på vilket program som just du ska välja. Jag kommer väl ihåg hur tankarna gick hos mig. Något i stil med: Vad blir jag sen? Vad kan jag söka för jobb senare med utbildningen? Är den attraktiv på marknaden? Är den relevant och modern? Kommer jag klara av dehär? Tänk om jag inte alls kommer trivas! Hur fungerar programmet i form av upplägg? Hur är föreläsarna? Är det så mycket plugg att jag inte kommer göra annat än att simma i ett hav av böcker?

SÅ! Därför ska jag punkta ner för er varför jag fastnade för Service management!

1. Utbildningen ligger i tiden och är anpassad efter både nuvarande och framtida efterfrågan inom service – Jaha, solklart tänker ni? Vårt samhälle har under flertal decennier förändrats till att efterfrågan på bra service ökat markant. Tänk dig en härlig kväll med dina vänner på en restaurang eller en shoppingrunda på stan! Mycket av den där härligheten påverkas av de kundmöten som vi utsatt oss för genom att ta tåget till stan, köpa kaffe, få hjälp med att hitta storlek, reklamation, trevlig servitris som dessutom gav oss en oväntad dessert för att vi fick vänta lite på maten. Service finns överallt och är en viktig framtidsfaktor som påverkar och kommer påverka företags överlevnad. Du har säkert själv varit med om en dålig upplevelse som slutar med “hit går jag aldrig igen”. Jag ville lära mig så mycket mer kring dehär när jag började och vilken effekt service har i vårt samhälle. Hur gör man för att försäkra sig om att företaget levererar bästa service? Vilka strategier kan man använda sig av? Vad förväntar kunden sig av mig som medarbetare på en arbetsplats? Hur skapar jag en WOW-effekt? För att få konkret exempel på hur Service management kan fungera i verkligheten kan jag rekommendera er att lyssna på Petter Stordalen i Framtidspodden som enligt mig har exakt det tänket som vi lär oss på utbildningen. Och han lyckas ju uppenbarligen ganska bra! 🙂

2. Spännande upplägg på programmet – Kurserna har flertal spännande ämnen som jag fastnade mycket för. Alltifrån ledarskap, marknadsföring, ekonomi och redovisning, platsutveckling, konsumtionsbeteende, miljöpåverkan, geografisk ekonomi, nationalekonomi…tja! Listan kan göras lång! För mig var det viktigt att få in så mycket som möjligt på ett program så jag känner mig manad att kunna förstå såväl hur bokföring fungerar som hur en reklamkampanj kan vara diskriminerande genom underliggande budskap. Jag tror att dessa kunskaper kommer vara till en stor fördel när det är dags att söka jobb. Inte enbart för att FÅ ett jobb men för att själv känna att en behärskar såpass många områden och kan därmed söka flera positioner och inte enbart förlita sig på en. Dessutom ger programmets bredd en till fördel i framtiden då vi människor tenderar att vilja byta jobb hej vilt i vår karriär. Då kan det ju vara bra att förstå sig på flertal arbetsuppgifter om en bestämmer sig för att ändra spår. Bra va?

3. Campus Helsingborgs placering – Att Campus ligger i Helsingborg och tillhör Lunds Universitet brukar få folk att höja på ögonbrynen. Varför? Jo! Campus är placerad så nära stationen som möjligt för att pendlare (som jag) ska enkelt kunna läsa hos oss utan distans som hinder. Jag ville bo i Lund och ändå läsa Service management vilket visade sig inte vara särskilt problematiskt. Dessutom är lokalerna så fräscha och moderna och är placerade vägg i vägg med flertal företag vilket givetvis ger nätverksfördelar. Vi har även Mindpark där bolaget Think befinner sig som hjälper startup-företag att lyckas vilket känns så häftigt att ha next door. Där anordnas dessutom event och workshops för att få en fot in i arbetslivet redan under studietiden. “Campus Helsingborg – med näringslivet som granne”

4. Variationen av lärande – Vi studenter är nog mer än vana vid dehär laget att arbeta med både grupparbeten, seminarium, workshops, inlämningar och tentor. Fördelen med att inte bara ha tentor är att vi som inte har tenta som sin starka sida har möjlighet att lyckas genom exempelvis uppsatser istället vilket jag har tyckt ha varit en lättnad. Givetvis måste vi fixa tentorna men variationen på examinering tycker jag har varit en positiv grej med utbildningen. Och självklart känns vissa kurser roligare än andra! Föreläsarna har så olika forskar- och arbetsbakgrund som de understryker. Exempel kan ena föreläsaren vara ekonom med redovisningsbakgrund, nästa etnolog som arbetat med kulturbevarande, nästa sociolog osv. För mig har alla föreläsare sin egna stil och detta underlättar kunskapsintaget då vi alla har olika inlärningssätt.

5. Möjligheten till jobb – Helsingborg Stad är stolta över att Campus placerat sig just här. Därmed är de måna över att ha god kommunikation mellan studenter och näringsliv. Vi har flertal möjligheter att skaffa extrajobb och knyta kontakter inför framtiden. Men – viktigt att poängtera är att en Service management-utbildning garanterar inte någon jobb. Det gäller att visa framfötterna och stå på sig och söka jobb! Vi får frågan så ofta – “vad får man för jobb?” Vi får inget jobb, men vi kan däremot söka jobb inom ekonomi, marknadsföring, ledarroller osv. En attraktiv utbildning tar en långt, men sista steget när det kommer till jobb ligger alltid hos digsjälv för inget här i livet är gratis. Det handlar om ens egna drivkraft och hur vi använder oss av den vilket jag tycker är otroligt spännande! Där ger utbildningen utrymme för att utveckla sina egna styrkor och möjligheter för att kunna lyckas med sin karriär 🙂

Ha det fint!
/Nora

Det här inlägget postades i Utbildning. Bokmärk permalänken.

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt