Vad kan man bli efter Service Management?…JO ALLT!

God morgon alla glada,

Jag har funderat kring vad det är för frågor man ställer sig innan man påbörjar en utbildning. ”Vad tycker jag är roligt, intressant?” Den frågan dyker nog alltid nästan upp men jag undrar om inte ”vad har jag för nytta av utbildning sedan?” eller ”vad vill jag jobba som?” dyker upp lika ofta. Vissa människor kanske redan har ett drömjobb och försöker bara hitta det program som tar en dit, andra kanske vet inom vilket område de vill jobba men inte mer än så. Det är ofta jag får frågan ”vad blir man efter att ha studerat Service Management?” och därför tänkte jag nu kort försöka förklara mitt svar på den.

Service Management är en bred utbildning, till skillnad från ex. Sjuksköterskeprogrammet så blir du inget specifikt. Du blir istället lite allt möjligt, likt en gott&blandat-påse med andra ord. Du får en översiktlig kompetens i bland annat: ekonomi, marknadsföring, kommunikation, HR, ledarskap osv. Detta ger dig fördelar med att du i framtiden kan arbeta inom massa områden inom Service istället för att låsa dig till ett spets-område. Om du dock efter din kandidatexamen (3 år) vill spec. utbilda dig, är det ju enkelt att hoppa på en masterexamen (+2 år).

För mig är detta program det självklara valet; då jag vill bli allt och inget. Vissa dagar vill jag bli detta och andra detta och ibland allt på samma gång. Jag anser att Service Management är ett klokt val om man likt jag inte är helt hundra på vad man vill bli men man vet att man trivs i Service-yrken. Jag har nog inte någon specifik tanke bakom mina studier förutom att jag vet att jag i framtiden kommer att vilja arbeta mycket med människor. Jag har alltid drömt om att starta eget företag vilket denna utbildning ger fantastiska förutsättningar till, framförallt att för att starta under studie-tiden då vi har mycket fritid (till å från, beroende på kurs). Annars är jag sugen på att arbeta som projektledare, ”vara spindeln i nätet”, på ett företag. Projektledare är ju i sig ett brett yrke men som projektledare är det ju en förutsättningen om du snabbt kan sätta dig in i olika områden, du måste till exempel kunna förstå vad ekonomi-avdelningen gör men du måste inte ha kompetens att göra ekonomernas jobb.

En klok mening från en gästföreläsare som tidigare har läst SM, får avsluta hela inlägget. En mening som jag alltid använder när folk tycker att det är konstigt att man inte blir något speciellt av min utbildning, nämligen ”Jag kan bli ALLT”.

Kram

Saga