Skidsemester – en upplevelse med fokus på helheten

Hejsan hoppsan, för en vecka sedan rullade bussen från Österrike och Bad Gastein in på Campus parkering och en fantastisk vecka var till ända. En vecka som hade präglats av underbart väder, härliga backar, trevligt folk och dessutom en och annan öl.

Sportgastein

Många är de som har växt upp med att en gång om året åka till fjällen för att åka skidor, detta  privilegium hade inte jag. Båda mina föräldrar har nämligen den gemensamma värderingen att semester ska tas så långt bort från allt vad kyla och snö heter. Jag fick istället uppleva skidåkningens fantastiska värld via utflykter med skola och kompisar. Jag kan såhär i efterhand konstatera att jag fortfarande är otroligt glad över att jag lät mig övertalas att följa med på min första skidresa under högstadietiden, nog för att det den gången bara var för en dag men jag visste redan då att jag hade hittat något jag älskade.

Just det här med att åka på skidsemester tycker jag är ett ganska intressant fenomen i dagens samhälle. Detta för att vi faktiskt åker iväg för att, i alla fall primärt, utöva en fysisk aktivitet. Samtidigt som allt fler barn sitter framför dator, surfplatta och smartphone ökar skidresorna (se t.ex. denna länk). Samtidigt som det kommer larm om att antalet överviktiga ökar är det allt fler som upptäcker skönheten med skidåkning. Samtidigt som alla trender verkar visa att vi blir latare och latare så ökar antalet skidsemestrar. Frågan är bara varför?

En möjlig förklaring som jag ser det är det faktum att en skidresa kombinerar så mycket på samma gång. En mysig atmosfär som man kan njuta av tillsammans med vänner och familj, en härlig adrenalinkick när man åker nerför backen och en härlig naturupplevelse för den som eftersöker detta. På detta sätt blir skidåkningen en del av ett helhetskoncept och jag tror att det är här nyckeln till framgången ligger. Genom att skapa ett helhetskoncept tilltalar skidsemestern många fler än bara de som brinner för själva skidåkningen och på sätt lyckas man attrahera många.

Vikten av att se saker utifrån ett helhetsperspektiv och att erbjuda något för alla är en tanke som frekvent tas upp när man läser Service Management. Jag tycker därför det är trevligt att se att en semestertyp som faktiskt byggs kring en fysisk aktivitet ökar pga. sitt arbete med detta. Denna utveckling bådar gott inför framtiden och förhoppningsvis kan allt fler resmål arbeta in fysiska aktiviteter som en del av ett helhetsperspektiv.

Dorfgastein
Dimman låg tät över Dorfgastein.
Sportgastein (pist)
När vädret är vackert, då är Sportgastein ett fantastiskt val för härlig skidåkning.
03 februari, 2013

Studentengagemang Studentliv