Såhär överlever du ett seminarium

Hej hej!

När jag började studera på Campus Helsingborg var ordet ”seminarium” nytt för mig. Fram tills vårat första seminarium hade jag anonymt kunnat smälta in bland alla andra 250 Service Management:are i föreläsningssalen som läste första terminen ihop men på ett seminarium ska man helt plötsligt prata och föra diskussion istället för att sitta tyst och lyssna. Jag skulle beskriva ett seminarium som en diskussion, helt enkelt. Under de seminarum vi haft så har klassen delats in i mindre grupper om ca 40 personer. Sen ska alla ha läst in sig på ett specifikt material som sen ska diskuteras, ofta ställer läraren frågor som diskussionen ska utgå ifrån. Nu var det ett tag sen vi hade seminarium men jag minns att vi hade ett flertal under första året och att jag ofta blev väldigt nervös. Så till dig som känner dig lite orolig och/eller taggad på seminarium så har jag en liten mini-guide:

1. Alla är så upptagna med att vara nervösa och förvirrade själva, så ingen kommer egentligen lägga någon större tanke kring vad du gör och säger.
  2. Det kan vara en fördel att åtminstånde ha bläddrat igenom materialet. Annars kan man winga ihop något, men det är inte något jag rekomenderar (pratar från egen erfarenhet…).
  3. Du behöver egentligen inte komma med något revolutionerande bidrag till diskussionen. Jag har klarat mig igenom samtliga seminarium genom att nicka instämmande, mumla ”jag håller med” och flika in lite då och då.
  4. Även fast du inte tillför något banbrytande till diskussionen så våga ta plats! På så sätt visar du läraren att du är aktiv, förstår materialet och kan spinna vidare på den diskussion som förts.
  5. Det blir alltid lättare ju mer du gör det. Första gången är alltid svårast. Sen vet man vart läraren har lagt ribban och vad som förväntas av en.

All lycka till på ditt framtida seminarium!

/Vendela

20 november, 2016