Positivt överraskande studiebesök i Eslöv

Jag ska börja med att vara ärlig; det var nog ingen i Retail klassen år 3 som hade höga förväntningar inför vårat studiebesök i Eslöv. Studiebesöket är startskottet för delmoment två i kursen Kreativitet och affärsutveckling där klassens uppgift är att komma på ett kreativt butikskoncept som hade kunnat fungera i Eslöv. Varför Eslöv undrar ni kanske? Jo, staden är i en så kallad ”funktionsskugga” till andra större städer som exempelvis Lund och Malmö, och därmed håller stadskärnans butiksverksamhet på att dö ut för att folk hellre besöker dessa städerna. Därför ska vi i grupper försöka komma på koncept som gör att trenden går åt andra hållet och att folk hellre besöker Eslöv än andra städer.

Det var betydligt märkbart hur Eslöv har drabbats av butiksdöd direkt när vi kom utanför järnvägsstationens dörrar. Vår korta stadsvandring i centrum var tilläckligt för att se hur lokaler står tomma utmed gågatorna och gatorna kändes oinspirerande. Det var sorgligt att se och det kändes som en omöjlig uppgift att komma på något som ska fungera i en utdöende stadskärna. Motivationen var inte på topp direkt. Men dagen bjöd på en vändning när vi resterande av dagen fick höra på gästföreläsare och personer som arbetar i Eslövs kommunledning. Dessa människor som brinner för att göra Eslöv bättre och som redan tycker att staden är fantastisk. Att få lyssna på människor ute i näringslivet som vill göra förbättringar inspirerade verkligen mig. Från att ha trott att projektet inte var en större grej förstod jag efter dagens besök att kommunledningen tror på oss och att vi ska komma med bra förslag. Detta gav iaf mig en boost till att verkligen försöka mitt bästa och projektet känns helt plötsligt mer intressant eftersom det är så nära anknutet till näringslivet. Så nästkommande veckor kommer grupparbete vara i full fokus och ni kommer förmodligen få en del uppdateringar framöver.

20150212_100444

Hoppas ni har haft en fin helg / Cecilia